ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

جلسه تخصصی بررسی مشکلات و موانع اجرای قانون جدید مالیاتی با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان البرز به همراه معاونین ایشان و روسای اتحادیه های صنفی مرکز استان البرز روز پنجشنبه 19 ام خرداد ماه در محل اتاق اصناف مرکز استان البرز برگزار شد.
در ابتدای جلسه حصاری رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مدیر کل و معاونان به تشریح عملکرد اصناف طی دو سال گذشته پرداختند . بهروز حصاری گفت جامعه بزرگ اصناف طی دو سال گذشته به واسطه شیوع ویروس کرونا دچار رکود شدیدی گردیده است با توجه به افزایش قیمت ها و کوچک شدن سرمایه واحدهای صنفی بسیاری از واحدهای صنفی حتی توان اداره امورات یومیه خود را نداشته و غالباً در حال جمع‌آوری و ورشکستگی می باشند.لذا در این شرایط توقع اصناف حمایت دولت جهت بقای واحدهای صنفی و ادامه حیات آنها است. لذا اجرای قانون جدید مالیاتی با توجه به عدم اطلاع رسانی به موقع در سنوات گذشته و آموزش و شفاف سازی در نحوه استفاده از دستگاههای پوز باعث محاسبه مالیات غیر واقعی در حوزه اصناف می‌گردد، اکثر واحدهای صنفی به واسطه تعاملاتی که با مردم دارند،بدون خرید و فروش در واحدهای صنفی از دستگاههای پوز استفاده نموده اند که متاسفانه این هم در قانون جدید مالیاتی نادیده گرفته شده است و این امر ملاک محاسبه مالیات قرار گرفته است. وی از مدیرکل امور امور مالیاتی درخواست نمود مسائل و مشکلات مطرح شده را به سازمان امور مالیاتی کل کشور منعکس نمایند.وی از دولت درخواست نمود تنفس یک ساله در اجرای قانون جدید مالیاتی به همراه اطلاع رسانی و آموزش می تواند به اجرای عادلانه مالیات بر درآمد در بخش اصناف کمک کند.
در ادامه این جلسه روسای اتحادیه های صنفی به صورت تخصصی در خصوص مشکلات واحدهای صنفی تحت پوشش و معضلات اقتصادی و اجتماعی با اداره کل امور مالیاتی مباحثی را مطرح نمودند.
در ادامه مدیر کل امور مالیاتی در خصوص مسائل و مشکلات مطرح شده اقدام تشریح قانون جدید مالیاتی نمود وی تصریح کرد قانون جدید مالیاتی به صورت کشوری بوده و در این خصوص مسائل و مشکلات را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام خواهند نمود وی همچنین اظهار داشت که به تمامی همکاران امور مالیاتی دستور خواهد داد که نهایت تعامل و همکاری را با مودیان صنفی به عمل آورند.
وی افزود اگر مودیان از تبصره ماده 100 استفاده نمایند نحوه محاسبه مالیات آنان به شرح ذیل خواهد بود:
1- اگر درآمد مودی (حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات) در سال 1400 تا یک میلیارد تومان باشد در صورتی که مالیات محاسبه شده کمتر و یا مساوی 5 میلیون تومان باشد همان 5 میلیون مالیات مقطوع است اگر مالیات محاسبه شده بیش از 5 م باشد درصورتی که 3 برابر مالیات سابقه کمتر از 5 م باشد مالیات مقطوع همان 5 م تومان است و اگر 3 برابر مالیات سابقه بیشتر از 5 م تومان باشد، 3 برابر مالیات سال قبل یا مالیات محاسبه شده هرکدام کمتر باشد در نظر گرفته میشود.
2-اگر درآمد مودی بین 1 میلیارد تا 3 میلیارد تومان باشد: در صورتی که مالیات محاسبه شده بیش از 10م تومان باشد، همان10 میلیون مالیات مقطوع است،اگر مالیات محاسبه شده بیش از 10 م باشد درصورتی که 3 برابر مالیات سابقه کمتر از 10 م باشد مالیات مقطوع همان 10م تومان است و اگر 3 برابر مالیات سابقه بیشتر از 10 م تومان باشد، 3 برابر مالیات سال قبل یا مالیات محاسبه شده هرکدام کمتر باشد در نظر گرفته میشود.
3-اگر درآمد مودی بین 30میلیارد تا 48 میلیارد ریال باشد:در صورتی که مالیات محاسبه شده بیش از 15م تومان باشد، همان15 میلیون مالیات مقطوع است،اگر مالیات محاسبه شده بیش از 15 م باشد درصورتی که 3 برابر مالیات سابقه کمتر از 15 م باشد مالیات مقطوع همان 15م تومان است و اگر 3 برابر مالیات سابقه بیشتر از 15 م تومان باشد، 3 برابر مالیات سال قبل یا مالیات محاسبه شده هرکدام کمتر باشد در نظر گرفته میشود.

*** از مزایای استفاده از تبصره 100 این است که ضرایب نصف میشود.