ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

کارگاه آموزشی و توجیهی طرح کد شناسایی کالا در حوزه لوازم خانگی با همت اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی ،صوتی و تصویری و با حضور آقایان نوراللهی ، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی استان البرز . سرهنگ افشاری ، رئیس پلیس اقتصادی نیروی انتظامی . سرهنگ حسنوند ، رئیس مبارزه با کالای قاچاق و ارز نیروی انتظامی . آقایی ، معاونت بازرسی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان البرز . عباسی ، مسئول اجرایی طرح کد شناسه کالا . نژاد فلاح ، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری البرز . حصاری ،رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز و اعضای تحت پوشش اتحادیه  با رویکرد تشریح و بررسی طرح مذکور و ضرورت مشارکت فعالان صنفی در اجرای بهینه طرح برگزار شد .

بهروز حصاری رئیس اتاق اصناف در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به مسئولان و حاضران ،در سخنانی گفت : اساس تشکیل و برپایی چنین نشست هایی ، آشنایی و افزایش معلومات و اطلاعات مفید برای اعضای تحت پوشش اتحادیه از قوانین مرتبط با حوزه  کسب و کار و فعالیت های تجاری و اقتصادی و پیشگیری از زیان های احتمالی است .

وی افزود : اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی بعنوان خانه دوم فعالان صنفی مسئول پیگیری مطالبات و هماهنگی با دیگر دستگاه های نظارتی و اجرایی هستند تا فضای مناسب و ایده آلی جهت کسب و کار در سطح بازار ایجاد شود . در این میان همکاری و مشارکت اعضای تحت پوشش هر صنف ، ضمن تقویت بنیان  و زیر بنای کارهای گروهی ، نقش اتحادیه و وظیفه هیات مدیره را در پیگیری مسائل اعضاء تحت پوشش پر رنگ تر می کند .

در ادامه این نشست آموزشی موضوع قاچاق کالا و آسیب های این پدیده بر اقتصاد و راهکارهای مبارزه با آن توسط مورد بررسی قرار گرفت .

در کشور ما برخورد با پدیده قاچاق و ارز از دوازدهم تیرماه سال 1382 و پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری به ریاست جمهوری مبنی بر تلاش همگانی و مبارزه جدی ، مستمر و هوشمندانه با با همکاری تمامی دستگاه ها ، آغاز شده است .

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای تحقق فرمان معظم له و منطبق بر قانون مبارزه با قاچاق ،با بهره گیری از ظرفیت های علمی و پژوهشی کشور ، سیاست ها و برنامه هایی را تدوین و اجرا می کند که طرح کد شناسه کالا از جمله آنهاست .

در بخش های دیگر این نشست ، ابهامات اعضای حاضر به صورت پرسش و پاسخ مطرح  و مورد بررسی مجدد قرار گرفت .

با توجه به تنوع کالایی موجود در حوزه لوازم خانگی در اجرای طرح شناسه دار کردن کالاها و ساماندهی در سطح عرضه ،عناوین ده قلم کالای شامل این طرح و با احتساب شرایط بازار کشور و فرصت های لازم در اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تجار ،تولید کنندگان  و فروشندگان لوازم خانگی تا پایان 31/3/1399 اعلام شده است . بر این اساس و با اتمام مهلت اعلام شده ، وجود کالاهای فاقد شماسه در واحد های صنفی  به منزله قاچاق تلقی  شده  و مشمول اقدامات قانونی از سوی تیم های بازرسی و دستگاه های نظارتی خواهند بود . کالاهای مشمول فاز اول این طرح در حوزه لوازم خانگی عبارتند از ،تلویزیون ،یحچال فریز ، کولر گازی و اسپیلت ، ماشین ظرفشویی ، ماشین لباسشویی ، ماکروویو و جارو برقی .

عدم پاسخگویی بنکداران لوازم خانگی به متصدیان واحد های صنفی در خصوص کد شناسه کالا ، تعطیلی برخی شرکت های وارد کننده لوازم خانگی طی چند سال اخیر و تقاضای داخلی برای خرید و استفاده از محصولات این شرکت ها ، ناتوانی شرکت ها و کارخانجات تولید کننده لوازم خانگی داخلی در تامین تقاضای بازار کشور از جمله مسائل مطرح شده در این نشست آموزشی بود .