ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امتیاز کاربران

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

ابوالفضل دهقان ، رئیس اتحادیه صنف اغذیه فروشان کرج گفت : در جریان شیوع ویروس کرونا در کشورمان  بسیاری از صنوف از جمله صنف اغذیه فروشان با مشکلات جدی در تامین هزینه های جاری واحد های صنفی خود مواجه شده اند که  برآورد دقیق میزان خسارات وارده به آنها ، به تحقیق و بررسی کارشناسی نیاز دارد .

وی افزود : بر اساس آخرین اطلاعات واصله ارسطح شهر ، حدود 20 الی 25 درصد از فعالان صنف اغذیه فروشان کرج که اغلب در واحد های اجاره ای مستقر بوده اند  ، تحت تاثیر ویروس کرونا مجبور به جمع آوری واحد صنفی خود شده اند . این در حالیست که در هر واحد صنفی به طور میانگین  سه الی هفت نفر مشغول به کار هستند که با تعطیلی این حجم گسترده از واحد های صنفی ، تعداد قابل توجهی  از نیروهای مشغول به کار در این واحد ها نیز با مشکل بیکاری مواجه شده اند .

دهقان افزود : صنف اغذیه فروشان از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و همزمان با انتشار اخبار مربوط به کرونا با رکود و افت فروش مواجه شد . رکود حاکم بر بازار این صنف با تعطیلی  سراسری بازارها در کشور تشدید شد . پس از آن نیز با آغاز ماه مبارک رمضان ، فعالیت تمامی واحد های صنفی مرتبط با تغدیه  به حالت تعطیل در آمد  . در ساعت های پس از افطار نیز تعداد سفارشات و مراجعه مردم به واحد های صنفی اغذیه فروشی در حدی نبود که جوابگوی تامین هزینه های جاری واحد صنفی باشد ،در چنین شرایطی  چاره ای به جز تعطیلی اجباری ، پیش روی متصدیان اغذیه فروشی های باقی نمی ماند .

دهقان خاطر نشان کرد : متاسفانه تا این لحظه آمار دقیقی از تعداد کارگران بیکار شده  در دست نداریم ،اما با جمع بندی اطلاعات و بررسی دقیق وضعیت واحد های صنفی ، می توانیم در تحلیل  شرایط بحرانی ناشی از کرونا و تبعات بیکاری و دیگر معظلات پیش روی صنف ، اظهار نظر کنیم .

وی افزود : بر اساس گفته های کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور ، احتمال نابودی کامل ویروس کرونا وجود ندارد و تمامی مردم باید به زندگی در کنار کرونا عادت کنند .بنابراین تدوین برنامه های راهبردی  با هدف  ادامه فعالیت های  اقتصادی برای تمامی بخش ها و گروه های خرد و کلان اقتصادی ضروریست . این برنامه ها می تواند در غالب بسته های حمایتی دولت از صنوف آسیب دیده از کرونا ، بخشودگی و یا تخفیف مالیاتی و تعیین شرایط اقساطی  پرداخت مالیات برای صنوف ، موافقت با افزایش ساعت کاری برخی صنوف و ... اجرا شود .

دهقان افزود : در حال حاضر ، تمامی  واحد های صنفی تحت پوشش این صنف ، بر اساس مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا  با 50 درصد از ظرفیت و توانمندی خود مشغول به کار هستند که این شرایط پاسخگوی هییچ یک از هزینه های جاری واحد های صنفی شامل اجاره ،حقوق پرسنل ، عوارض شهرداری ،مالیات ،آب ،برق ،گاز و .... نیست . از دیگر سو اعضای این صنف نیز بخشی از جامعه هستند و وظیفه دارند تا  تمامی دستورالعمل ها وضوابط بهداشتی را رعایت کنند . این نگرانی و احساس مسئولیت از سوی اصناف وجود دارد  و البته این انتظار از دولت و تمامی دستگاه ها ،سازمان ها و نهاد های نظارتی نیز وجود دارد تا وضعیت حاکم بر بازار کار را مد نظر داشته باشند .