ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

امتیاز کاربران

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در زمان تدوین قانون اساسی ، تعاونی ها به عنوان  بزرگترین و مهم ترین منشور توسعه اقتصادی ، مورد توجه ویژه قانون گذاران قرار گرفتند . بر همین اساس فعالیت تعاونی ها در بخش ها و حوزه های مختلف با هدف تجمیع سرمایه های کوچک و استفاده از آن در فعالیت های تولیدی پربازده از جمله : تولید محصولات مصرفی و مایحتاج سبد خانوار ،صنایع تبدیلی و تکمیلی ، توسعه و نوسازی بخش کشاورزی ، توسعه صنایع کوچک  ، تهیه و توزیع کالاهای اساسی در صنایع مختلف با تعرفه دولتی و ده ها عنوان دیگر با جدیت تمام آغاز شد. از جمله بخش های مهم که توانست با برنامه ریزی و هم افزایی نیروها وبکارگیری  امکانات تحت پوشش خود گام های بزرگی در جهت توسعه تعاونی ها بردارد ، اصناف و تشکل های صنفی بودند .

شرکت تعاونی باتری سازان و باتری فروشان استان البرز از جمله  تعاونی هاییست که در کنار اتحادیه ای صنفی ، تحت همین نام و با حضور و مشارکت اعضای تحت پوشش اتحادیه تاسیس شده است .

این شرکت تعاونی در تاریخ 1374/2/27 راه اندازی شده و در زمینه تهیه و توزیع باتری اتومبیل میان اعضای تحت پوشش ،تعدیل قیمت ها ، معرفی محصولات کارخانجات ایرانی به مصرف کنندگان ،حمایت از تولید کننده و مصرف کننده فعالیت داشته است .

در حال حاضر هیات مدیره این تعاونی را آقایان محمد رضا چوپانی بعنوان رئیس . محمد علی دهقان ، نائب رئیس . مصطفی محمدی ، منشی . محمد علی پهلوانی ،عضو هیات مدیره . محمد معینی  ، عضو هیات مدیره و مدیر عامل و سید مجید حسینی بعنوان بازرس تشکیل داده اند و اهداف تعیین شده این شرکت تعاونی را اجرا می کنند .

محمد معینی عضو هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت تعاونی چهره شناخته شده ای برای متصدیان واحد های صنفی باتری اتومبیل در کرج است ، وی در رابطه با فعالیت های تعاونی می گوید : اساس تشکیل و راه اندازی این شرکت تعاونی ، در راستای ترویج فرهنگ تعاون در جامعه و سطح بازار ، استفاده از ظرفیت های موجود و بلااستفاده در میان اعضای صنف ، تجمیع سرمایه های اندک و افزایش بهره وری مالی به طوریکه همگان از آن نفع ببرند ، تامین تقاضای مصرف کنندگان باتری اتومبیل و لوازم برقی مربوطه در چارچوب مصالح تعاونی ، کاهش هزینه های مشتریان به واسطه خرید محصول مورد نظرشان با قیمت کارخانه و کمک به گردش چرخ های اقتصادی کشور بوده است . بر همین اساس جمعی از پیشکسوتان و دلسوزان صنف باتری اتومبیل در کرج در حوزه کاری خودشان به فکر راه اندازی تعاونی افتادند تا از این طریق ، کم و کاستی های حوزه تهیه ، توزیع و فروش باتری اتومبیل را مرتفع نمایند که با یاری خداوند و حمایت های بی دریغ و همه جانبه اعضاء شرکت تعاونی  تا حدود بسیار زیادی  در این راه موفق بوده اند .

وی افزود : از دیگر خدمات این شرکت تعاونی می توان به تهیه مواد اولیه ، کالاها ، خدمات ،ابزار و دیگر نیازمندیهای اعضای شرکت تعاونی از داخل کشور با رعایت مقررات قانونی و عرضه ی آنها بر اساس ضوابط و آیین نامه های معاملاتی ، ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز اعضاء ، کارکنان و کارمندان شرکت تعاونی در زمینه های فنی  و تخصصی و نظایر آنها که این مهم با هماهنگی  وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه صنفی مربوطه و دیگر مراجع مرتبط با این حوزه انجام می شود .

معینی افزود : از دیگر فعالیت های این شرکت تعاونی ، راه اندازی صندوق قرض الحسنه بقیه اله (عج ) و اختصاص تسهیلات 5، 10 و 15 میلیون تومانی به اعضاء با کارمزد 3 درصد است . این صندوق قرض الحسنه نیز با سرمایه گذاری 700 میلیون تومانی اعضاء  راه اندازی شده است .

معینی افزود : شرکت تعاونی باتری سازان و باتری فروشان استان البرز در امور عام المنفعه ،مذهبی ، فرهنگی  و سیاحتی نیز برنامه های متنوع و جالب توجهی را در دستور کار خود دارد . کمک مالی به راهپیمایی اربعین حسینی ، برگزاری مراسم سوگواری در تاسوعای حسینی و تهیه و پخت 2 هزار پرس غذای نذری ، کمک مالی و معنوی به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان البرز با هدف توسعه ، تجهیز و مرمت حرمین شریفین در شهرهای کربلا ، کاظمین ، سامراء ، نجف ، مشارکت در مراسم گلریزان اتاق اصناف مرکز استان البرز با هدف آزادی زندانیان بدهکار غیر بزهکار ، کمک مالی به انجمن های خیریه ، ستاد حمایت از خانواده زندانیان ،همکاری تنگا تنگ با مرکز نیکوکاری اصناف و بازاریان استان البرز ، برگزاری اردوهای فرهنگی ، سیاحتی خانوادگی در شهر مقدس مشهد .اعزام اعضاء شرکت تعاونی به همراه خانواده به کشور سوریه و زیارت اماکن مذهبی و مرقد مطهر حضرت زینب (س ) در سال 87 و .... از جمله این فعالیت های بوده است .

وی افزود : توفیقات حاصله در این شرکت تعاونی طی 25 سال گذشته   و با همت  و از خود گذشتگی هیات مدیره و البته حمایت های بی دریغ اعضاء بدست آمده است و به جرات می توان گفت که اتحاد و همبستگی اعضاء در این تعاونی ، نماد و الگوی کامل و جامعی از تعاون را به اجرا گذاشته است . نمونه دیگری از کار گروهی که در این شرکت تعاونی شکل گرفت و تجلی یافت ، خریداری ساختمان مجاور تعاونی  و راه اندازی واحد آموزش در این ساختمان است . هم اینک دوره های آموزشی ، فنی و تخصصی مرتبط با برق اتومبیل در این مجموعه و با حضور اساتید خبره  برگزار می گردد که منجر به ارتقای مهارت و دانش اعضاء و کارکنان شاغل در واحد های صنفی و ارائه خدمات دقیق و صحیح به مشتریان شده است .

 معینی در ادامه  افزود : باتری یکی از قطعات مهم و ضروری  خودرو است و می توان گفت که موتور  یک اتومبیل بدون باتری و انرژی ذخیره شده در آن  روشن نمی شود . طول عمرمفید یک باتری نیز بنابر میزان و طریقه استفاده از وسایل برقی خودرو متفاوت است . اما به طور میانگین و بر اساس آمارهای کارشناسی شده ، باتری یک خودرو ،هر دوسال باید تعویض شود . با احتساب تعداد اتومبیل های در حال تردد در هر شهر می توانیم به میزان تقاضا و حجم گسترده ای از تبادلات مالی که در این حوزه در جریان است  ، پی ببریم . واقعیت این است که صنعت باتری سازی  بعنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات یا لوازم  اتومبیل ، در موازات با صنعت خودرو سازی کشور حرکت می کند و  نیازهای این حوزه را مرتفع  می نماید که خوشبختانه در حوزه تولید این قطعه ، مشکل خاصی در کشورمان نداریم .

وی افزود : از معروف ترین و با کیفیت ترین محصولات ایرانی می توانیم به شرکت توسعه منابع انرژی توان ( صبا باتری ) وابسته به وزارت دفاع  با بیش از بیست برند ، شرکت پاسارگاد با نام تجاری باتری شاهین و پروتون  اشاره کنیم که نام های معتبر و شناخته شده ای در صنعت باتری اتومبیل هستند و بخش قابل توجهی از تقاضای بازار را تامین می کنند .

وی افزود :همانگونه که می دانیم  صنعت باتری اتومبیل همانند بسیاری دیگر از حوزه های تولیدی و اقتصادی و صنفی با رکود مواجه هستند . بخشی از مشکلات و ناهنجاری ها ، به دلیل اعمال تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی بوجود آمده و بخشی دیگر شاید به دلیل ساختار سنتی حاکم بر بازار و نادیده گرفتن ظرفیت و توانمندی های تعاونی ها  در سیاست گذاری های کلان اقتصادی باشد . کارنامه درخشان تعاونی ها طی سالهای گذشته موضوعی نیست که بتوان آنرا نادیده گرفت . ما باز هم می توانیم با تقویت و حمایت از بخش تعاون ، هوایی تازه به اقتصاد کشورمان بدمیم .

وی افزود :  کاهش ارزش پول ملی ، تورم ، افزایش نرخ ارزهای خارجی ، کمبود و گرانی مواد اولیه ،افزایش هزینه های تولید و ده ها مشکل ریز و درشت دیگر ... مجموعه دغدغه ها و نگرانی های  مشترک میان تولید کنندگان و صاحبان صنایع کوچک و بزرگ هستند . مشکلاتی که سالهاست در اقتصاد ایران به چشم می خورد .و شاید تعاونی ها یک راه حل منطقی و مطمئن برای حل مشکلات فوق باشند .

وی خاطرنشان کرد : با توجه به  رکود حاکم بر بازار کشور، حمایت  صندوق های تعاون ، توسعه ملی ،بانک ها و دیگر موسسات مالی از تعاونی ها و اختصاص تسهیلات بانکی به این بخش ضروری است .