ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

محمد رضا احسانی نیا ،رئیس اتحادیه صنف فرش فروشان و قالی شویان کرج و یکی از کارشناسان مطرح حوزه فرش در استان البرز است .
در این گزارش ،توصیه های این فعال صنفی و پیشکسوت حوزه فرش دستبافت ایرانی در نگهداری از فرش به طور خلاصه عنوان شده است .
فرش دستبافت ایرانی ، یادآور فرهنگ ، هنر و پیشینه تاریخی این سرزمین کهن است . هر چند خودمان از این هنر گرانبها غافل مانده ایم ، اما بهتر است که بدانیم : فرش ایرانی زینت بخش بهترین و مجلل ترین هتل ها ، کاخ ها و عمارت های اشرافی دنیاست .
اما در حوزه مراقبت از فرش دستبافت توجه علاقمندان وخریداران را به نکاتی مهم جلب می کنم .
نخست : فرش های دستبافت خود را هر چند وقت یکبار، بچرخانید.( محل پهن شدن فرش را تغییر دهید ) اجازه دهید تمام سطح فرش به یک میزان پا بخورد . این کار کمک می کند تا تمام سطح فرش هایتان به طور منظم و یکنواخت کهنه یا پاخورده شود .
دوم : از شستشوی فرش های دستبافت خود غافل نشوید . این باور اشتباه که فرش دستبافت نیازی به شستشو ندارد را فراموش کنید .توجه داشته باشید که ذرات ریز خاک یا همان گرد و غبار ،سبب فرسایش تارو پود فرش می شوند . بنابراین پاک کردن فرش از گرد و خاک ،طول عمر آنرا افزایش می دهد . در گذشته برای پاک کردن فرش از گرد و خاک با چوب به آن ضربه می زدند . اما در حال حاضر این کار در قالیشویی ها و به طور حرفه ای انجام می شود . البته توصیه داریم ، جهت شستشوی فرش دستبافت که کاری تخصصی به شمار می رود حتما به مراکز معتبر ودارای صلاحیت فنی مراجعه فرمائید . برای اطمینان از صلاحیت قالیشویی ،کارشناسان اتحادیه صنف فرش فروشان و قالی شویان کرج با شماره تماس 32222610-026 در خدمت همشهریان گرامی خواهند بود .