ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

کرج - رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز گفت: اگر دولت در مواردی مانند بحث مالیات و مسائل مربوط به بیمه و تأمین اجتماعی به داد اصناف نرسد، ورشکستگی آنها حتمی است.

بهروز حصاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اصنافی که بر اساس تصمیمات کشوری و استانی تعطیل شده اند از زمان اجرای طرح به خوبی همکاری کرده اند، گفت: بحث کمک به سلامتی جامعه برای تمامی اصناف اولویت اول است و مانند دیگر شهروندان بابت آن دغدغه دارند اما در این میان باید توجه داشته باشیم که به دلیل اعمال این تعطیلی‌ها بسیاری از اصناف از لحاظ اقتصادی به شدت آسیب دیده اند.

وی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از صنوف از چند ماه قبل تدارکات زیادی برای فروش بازار شب عید داشتند که به دلیل عملی نشدن این مهم اکنون نمی‌دانند در مقابل تعهداتی که برایشان ایجاد شده بود چه کاری باید انجام دهند، به عنوان نمونه مانده اند که چگونه چک‌هایشان را پاس کنند یا بدهی‌های خود یا دیگران را از محل کدام منبع درآمدی تسویه کنند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز با بیان اینکه دسته‌ای از صنوف مانند گل فروشی‌ها به دلیل نداشتن فروش مناسب با حجم بالایی از گل‌های فروخته نشده مواجهه هستند که در حال پژمرده شدن و از بین رفتن است، گفت: صنوفی دیگر مانند قنادان نیز خریدهای زیادی از جمله تأمین مواد اولیه پخت شیرینی‌ها را از مدت‌ها قبل انجام داده بودند، در این میان صنوفی نیز داریم که محصولاتی تولید کردند اما فرصت فروش آن را نداشتند.

حصاری با بیان اینکه سال گذشته رکودی بر بازار حاکم شده بود که بر کاهش سطح فروش اصناف تأثیر گذاشت، افزود: از طرفی در اواخر سال گذشته نیز شیوع کرونا مبحث تأثیرگذار دیگری بر چرخه اقتصادی اصناف و بازاریان بود و مشکلات این گروه از جامعه را دوچندان کرد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر دولت از بُعد اقتصادی در مواردی مانند بحث مالیات و مسائل مربوط به بیمه و تأمین اجتماعی به داد اصناف نرسد این گروه از جامعه به سمت ورشکستگی پیش می‌روند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز با اشاره به انتظار حمایت از این واحدهای صنفی آسیب دیده، گفت: در این شرایط انتظار داریم که دولت با چاره اندیشی راهکارهایی برای کمک به صنوف پیشقدم شود؛ زیرا به عنوان نمونه بسیاری از این واحدهای صنفی تعطیل شده به صورت اجاره‌ای است و مستأجران با مشکل پرداخت اجاره بها به مالک مواجهه هستند.

حصاری با اشاره به اینکه بسیاری از مالکان واحدهای تجاری به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر بازاریان در دریافت اجاره بهای ماه‌های اسفند و فروردین از صنوف مستأجر خود کمال همکاری را داشته اند، بیان کرد: اما در این میان مالکانی نیز هستند که اجاره بهای خود را سر موعد مقرر دریافت می‌کنند چون بسیاری از آنها نیز دغدغه‌هایی در زندگی دارند و ما نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم که به دلیل رعایت حال مستأجر پرداخت اجاره را با وقفه انجام دهند.

وی گفت: از تمامی مالکانی که واحدهای تجاری خود را به صنوف اجاره داده اند درخواست داریم تا جایی که برای آنها مقدور است در تعویق دریافت اجاره بها همکاری لازم را با مستأجران خود داشته باشند.