ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

علی اصغر مددی ، مدیر واحد بازرسی و نظارت اصناف استان البرز از اجرای همزمان چند طرح نظارتی با هدف برخورد با تخلفات صنفی ، شامل گرانفروشی ، احتکار کالا ، عدم ارائه فاکتور فروش در سطح بازار شهر کرج خبر داد .
وی در همین رابطه گفت : همزمان با آغاز فصل گرما و برداشت میوه های نوبرانه یا فصلی و تقاضای بازار مصرف ، شاهد افزایش قیمت برخی فرآورده های کشاورزی در سطح کشور هستیم . در حوزه مرغ و تخم مرغ نیز طی روزهای گذشته ،به دلیل افزایش نهاده های دامی و برخی مشکلات دیگر در مرغداری ها ، قیمت این فرآورده ها با افزایش قیمت مواجه بوده است .
وی افزود : در اجرای طرح های تشدید بازرسی ها ، ضمن تنظیم گزارش های تحلیلی و بررسی علل قطعی افزایش قیمت ها و ارائه آن به مرکز داده ها و آمار اتاق اصناف ایران ، عملکرد واحد های صنفی و نرخ های آنها نیز مورد ارزیابی بازرسان قرار گرفته و با موارد تخلف احتمالی در چارچوب قانون برخورد می شود .
مددی افزود : طی سه ماه نخست سال جاری چندین طرح بازرسی و نظارت به صورت ویژه در حوزه کالاهای اساسی شامل پروتئین ، حبوبات و غلات ، میوه و سیفی جات ، قند ،شکر و چای ، روغن خوراکی ، نهاده های دامی ، کاغذ ، مصالح ساختمانی ، فولاد ، لاستیک ،روغن موتور ، لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، اجرا شده است. همچنین همکاری با اتاق اصناف در اجرای طرح جامع ساماندهی واحد های صنفی فاقد پروانه کسب در دستور کار این مجموعه قرار گرفته که این طرح از امروز در سطح شهر کرج آغاز شده است .
مددی افزود : طی خرداد ماه گذشته ، 252 مورد شکایت به این واحد ارجاع شده است .که 133 مورد آن به صورت تلفنی و 119 مورد به صورت حضوری بوده است . از این تعداد 120 مورد در بحث کالا مطرح شده و 132 مورد مربوط به خدمات بوده است .در همین رابطه تخلف 33 مورد محرز بوده که پرونده تخلف آنها تشکیل شده و جهت صدور رای به محاکم سازمان تعزیرات حکومتی استان البرز ارجاع شده است . در 119 مورد نیز تخلف صنفی صورت نگرفته و شکایات مطرحه ، با وساطت بازرسان این واحد و تحلیل دقیق موارد ،بر طرف شده اند .
وی افزود : در خرداد ماه گذشته 1130 بازرسی در سطح شهر انجام شده است که طی آن 97 پرونده تخلف به مسئولان ذیربط در سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده است.
وی خاطرنشان کرد : به جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان و در راستای وظایف قانونی مجموعه بازرسی و نظارت اصناف ،طرح های بازرسی در حوزه میوه جات و مرغ و تخم مرغ و با توجه به شرایط خاص بازار در فصل تابستان با جدیت تمام دنبال می شود .