ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امتیاز کاربران

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

ساختار اجتماعی و فرهنگی بازار و قابلیت های منحصر به فرد آن ، به عنوان یکی از شاخص ها و ظرفیت های مهم اقتصادی مورد توجه دولت  و دیگر بخش های جامعه قرار داشته  است . نگاه سنتی به بازار و فعالیت های صنفی و نبود برنامه ریزی علمی و کاربردی در این حوزه ،  افزایش بی ضابطه و غیر اصولی واحد های صنفی و مراکز تجاری  سطح شهرهای کشور را رقم زده است و به گونه ای که آمار ها حکایت می کنند ، در اغلب شهرهای ایران تعداد واحد های صنفی نسبت به جمعیت شهری ،  بیشتر است .

ناصر کاویانی نائب رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز ضمن بیان مطالب فوق ، می گوید : موقعیت جغرافیایی استان البرز به لحاظ همجواری با پایتخت ، شرایط آب و هوایی معتدل و قیمت مناسب زمین و املاک تجاری نسبت به تهران ، باعث شد تا این منطقه مورد توجه اقوام مهاجر و جویای کار قرار گیرد . بر همین اساس جمعیت شهرهای استان  بویژه شهر کرج ، طی سالهای گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده است. شکل گیری اجتماعات کوچک و بزرگ اقوام مختلف ایرانی در مناطق مختلف شهر کرج ، تنوع قومیتی و فرهنگی منحصر به فردی را ایجاد کرده که خود می تواند به یکی از پتانسیل های ارزنده و استراتژیک البرز تبدیل شود .

کاویانی افزود : تنوع جمعیتی در استان البرز می تواند به یک امتیاز و موقعیت استثنایی مبدل شود که ضمن تعامل و پیوند فرهنگی ، زمینه ساز رونق و شکوفایی اقتصادی در استان نیز باشد .اما متاسفانه  در جذب ، بکارگیری نیروهای جوان و اتحاد و هم افزایی فرهنگی ساکنان استان البرز هیچ برنامه ای وجود ندارد . تلاشهایی هم که توسط موسسات و بنیاد های فرهنگی به طور جسته و گریخته انجام می شود ، در میان موجی از بی توجهی ها بی نتیجه مانده و به فراموشی سپرده می شود .

کاویانی افزود : شاید برخی  اعتقاد نداشته باشند ، اما واقعیت این است که بخش اعظمی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی  استان البرز، توسط  اصناف و در درون تشکیلات ساختاری بازار برطرف شده است . در هر صورت ، یافتن شغل مناسب و راه اندازی کسب و کاری مستقل  یکی از انگیزه های اصلی تمامی  افراد است و بازار یکی از مراکز و پایگاه های مهمی است که  با جذب نیروهای آماده به کار در تامین و پاسخ به انگیزه های اقتصادی و فرهنگی  جویندگان شغل  نقشی کلیدی  بر عهده دارد .

نائب رئیس اتاق اصناف البرز خاطر نشان کرد : فضای بازارهای کشورمان متاثر از تعلیمات و آموزه های دینی ،همواره در تعلیم و تربیت نیروهای مستعد و جویای موفقیت در کسب و کار،  کوشا و فعال بوده است و فعالان صنفی بعنوان اهرم های اجرایی بازار نقشی سازنده و کارگشا در این عرصه ایفا کرده اند .این قابلیت و وظیفه اجتماعی از نکات ارزنده اصناف و بازار است  که متاسفانه کمتر دیده  می شود . مشکلاتی که در این میان ، متوجه صاحبان مشاغل و کارآفرینان  می شود ، گاه آنقدر آزار دهنده  می شوند که انگیزه های فرد کارآفرین را برای ادامه فعالیت اقتصادی از بین می برند .

وی افزود : قوانین حوزه کارگر و کارفرما ، افزایش نرخ خدمات ادارات دولتی ( آب ، برق ، گاز ) ،افزایش مالیات  ، افزایش هزینه های عوارض مرتبط با شهرداری ، افزایش اجاره واحد های صنفی ، افزایش حقوق و دیگر تعرفه ها ،از جمله نکاتیست که امروز به دغدغه های اصلی بازار و فعالان صنفی تبدیل شده است .از سویی دیگر فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی ،نوسان نرخ ارز ، کمبود مواد اولیه و ده ها مسئله ریز و درشت دیگر ، فضای بازارهای ما را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از بنگاه های اقتصادی را تا مرحله تعطیلی یا ورشکستگی پیش برده است .

وی تاکید کرد : در این مقطع زمانی که تمامی فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و تحریم های اقتصادی نیز روند عادی کسب و کار را در سطح بازار با چالش مواجه کرده است ، می طلبد تا دست اندر کاران و سیاست گذاران کلان اقتصادی کشور ، با مشورت و استفاده از نظرات کارشناسان صنفی ،تدابیر و برنامه های جامعی را با هدف برون رفت از مشکلات اقتصادی اتخاذ کرده و برنامه های حمایتی را بدور از هر گونه وعده و شعار در دستور کار و اولویت های خود قرار دهند .