ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

حاج حیدر ذوالفقاری از اولین فروشندگان دوچرخه در کرج گفت : دوچرخه یک وسیله حمل و نقل شخصی است که استفاده از آن بعنوان یک راهکار منطقی و مقرون به صرفه در حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی های زیست محیطی در بسیاری از کشورهای جهان رایج است . اما با کمال تاسف باید گفت که این وسیله ارزشمند در کشور ما با کم لطفی عمومی مواجه شده و هیچ تلاشی برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه مشاهده نمی شود .
ذوالفقاری افزود : شاید قدیمی ها هنوز به خاطر داشته باشند و سخن بنده را تصدیق کنند که در زمانی نه چندان دور ،استفاده از دوچرخه در میان بسیاری از مردم کشورمان از جمله بازاریان مرسوم بود . هنوز هم در برخی شهرهای کشورمان ،کسبه قدیمی رکاب زدن را به اتومبیل سواری ترجیح می دهند و تمامی امور مرتبط با کسب و کارشان را با همین وسیله انجام می دهند . اما چه کنیم که این روزها همه مردم ؛ پیر و جوان ، پشت فرمان نشستن و ساعت ها وقت تلف کردن در ترافیک را به دوچرخه سواری ترجیح می دهند .
وی افزود : صنفی که زمانی از رونق نسبتا خوبی برخوردار بود ، امروز و در هیاهوی زندگی شتاب زده ماشینی از رونق افتاده است . چرخ واحد های صنفی دوچرخه فروشی دیگر نمی چرخد . وسیله ای که می تواند نشاط و سلامتی را به جامعه تزریق کند ، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و آلودگی های صوتی و زیست محیطی را از بین ببرد ، از هدر رفت سرمایه های ملی (بنزین ) جلوگیری کند ، امروز با بی مهری مردم و مسئولان مواجه شده و با خطر حذف شدن از سبد خانوارهای ایرانی روبرو است .
پیشکسوت صنف دوچرخه افزود : روند افزایشی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی از جمله دلایل افزایش قیمت محصولات وارداتی از جمله دوچرخه هستند . از دیگر سو کوچک تر شدن سبد مصرفی خانوارهای ایرانی و کاهش قدرت خرید آنها ، بازار تهیه ، توزیع و فروش دوچرخه را در داخل کشورمان با رکود شدید مواجه ساخته است . در چنین شرایطی ، سرمایه گذاری در این حرفه مقرون به صرفه نیست و انگیزه های مالی افراد برای فعالیت در این صنف از بین می رود . مجموعه از مسائل فوق باعث شده تا بسیاری از همکاران بنده از این صنف خداحافظی کنند . معدود افرادی هم که هنوز در این صنف باقی مانده اند ، درآمد قابل توجهی از این شغل ندارند . و به عبارتی صورت خود را با سیلی سرخ نگاه داشته اند . اینها درد دل و دغدغه هایی هستند که اگر به آنها توجه نشود . باید بزودی زود شاهد خاموش شدن چراغ واحد های صنفی دوچرخه فروشی در کشورمان باشیم .