ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

محمد رضا پورتارم کارشناس و فعال صنفی در حوزه فرش دستبافت و عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فرش فروشان و قالی شویان کرج ، چهره ای شناخته شده در میان دوستداران و علاقمندان به فرش و تابلو فرش های دستبافت ایرانی در کرج است . وی در گفتگویی با سایت خبری اتاق اصناف مرکز استان البرز به تشریح جایگاه فرهنگی و اقتصادی فرش دستباف و چالش های پیش روی اهالی این حرفه ی هنری پرداخته است .
پورتارم می گوید : فرش دستباف ایران ،عمری به درازای تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی دارد. شناخت جهانیان از قالی ایران و ستودن آن ناشی از تلاش و شوریدگی مردمانی است که ذوق هنری را با جاذبه های پر رمز و راز فرهنگ و هنر ملی درآمیخته اند. دست بافته های هنرمندان ایرانی یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مردم این دیار کهن است که خود به تنهایی ، یک فرهنگ است . فرهنگی مرکب از هنرهای دستی مانند طراحی ، برجسته کاری ، نقاشی و صورتگری ، مینیاتور ، تشعیر و تذهیب ، کاشی کاری ، رنگ و رنگ رزی که مجموعه ای کامل به نام فرش دستبافت ایرانی را بوجود آورده است .
وی می افزاید : فرش دستباف ایران از بعد اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه ای است واز دیرباز تاکنون نقش مهمی در اشتغال و تامین منابع مالی برای بافندگان و ارز آوری برای کشور بر عهده داشته است . اما این هنر و حرفه کهن به رغم توانمندی ها و ظرفیت های بیشمارش ، با چالش ها و معضلات بسیاری نیز روبرو است. از جمله موانع پیش رو می توان به ناهماهنگی تولید با نیاز بازار ، عدم تبلیغات و بازاریابی صحیح و کشف بازارهای جدید ، افزایش تعداد رقبا ، سرقت طرح های ایرانی ، تحریم های اقتصادی ، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و فقدان حمایت کافی از تولید کنندگان و غیره اشاره کرد .
پورتارم می افزاید : باقی ماندن فرش بعنوان یک منبع درآمد اقتصادی برای خانوارها و سود آوری ، نیازمند حفظ و توسعه صادرات و حمایت دولتی از طریق اعزام هیات های تجاری ، تبلیغات گسترده ، بیمه قالیبافان ، سرمایه گذاری در زمینه آموزش و انتقال سلیقه مشتری به بدنه تولید و ...است
تشویق طراحان فرش به کشیدن طرحهایی مطابق با سلیقه بازارهای مختلف بدون خدشه وارد کردن به اصالت رنگ و طرح های اصیل فرش ایران .نیز یکی از نکات مهم و قابل توجه در فرآیند تهیه و تولید فرش است .در همین رابطه طراحان فرش می توانند با نگاهی موشکافانه به گذشته و آینده با خلاقیت و نوآوری باعث توسعه این صنعت گردند .
در عین حال باید طرح ها و نقشه ها و الگوهای فرش ایرانی به ثبت جهانی برسد تا مانع از سرقت این طرحها گردد.
وی می افزاید : برگزاری جشنواره ها و فستیوال های تخصصی فرش و تجلیل از فعالان این عرصه نیز می تواند رویکردی جدید در تشویق بافندگان وایجاد انگیزه در میان تلاشگران این حوزه بوجود آورد . ضمن آنکه جشنواره ها ، فرصتی کوتاهی را برای تبادل اندیشه فعالان این حوزه ، استفاده از ظرفیت های ناشناخته و همسو شدن تولیدکنندگان فرش با دیگر عوامل اجرایی در تولید را فراهم می آورند که این مهم می تواند تحولی بزرگ در نحوه ی معرفی این محصول ارزشمند به مشتریان داخلی و خارجی بوجود آورد .