ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 مهدی ونکی رئیس اتحادیه صنف درود گران و مبل سازان ، متصدی صنایع چوبی کاج و یکی از پیشکسوتان و صاحب نظران صنایع چوبی در کرج است . 

وی می گوید : چوب یکی از کاربردی ترین مصالح در طول زندگی بشر بوده است و تاریخچه استفاده از این محصول طبیعی شاید به هزاران سال پیش بازگردد . انسانهای نخستین از چوب برای ساختن ابزار شکار بهره برده اند . به مرور زمان ، بشر طرز استفاده از چوب برای ساختن سرپناهی برای درامان ماندن از سرما و گرما را آموخت . بعدها دیگر وسایل چوبی مانند قایق .ارابه و ...ساخته شد و راه های دسترسی به دیگر نقاط جهان ، پیش روی ماجراجویان قرار گرفت . چوب ، این محصول ارزشمند طبیعی ، یکی از نعمت های بزرگ خداوند است .
وی می افزاید : اگر بخواهیم در مورد کاربردهای چوب و سیر تاریخی استفاده از آن صحبت کنیم ، به ساعت ها زمان نیاز داریم و فقط به ذکر این نکته بسنده می کنیم که صنعت چوب در اقتصاد جهانی ، جایگاه ویژه ای دارد و پس از نفت و گاز ، شاید رتبه سوم گردش مالی و تبادلات اقتصادی را در سطح بین المللی دراختیار داشته باشد .
وی افزود : طی سالهای گذشته و در پی نابودی جنگل ها و ازبین رفتن منابع تولید چوب در جهان ، کارشناسان و صنعت گران به فکر ساخت مصنوعات چوبی افتاده اند که در پی آن ورق های ام . دی .اف ابداع شد و به سرعت جای خود را در بازار مصرف باز کرد .ضرورت استفاده از این محصولات شاید از نگاه دوستداران محیط زیست پر اهمیت باشد . اما باید توجه کنیم که استفاده از این مصالح مصنوعی به دلیل ساختار شیمیایی آن ( چسب بکار رفته در هنگام ساخت ) خود عامل بروز انواع بیماری های ریوی و سرطانی است .وی خاطر نشان کرد : به رغم فراگیر شدن استفاده از ام .دی .اف بویژه در حوزه ساخت کابینت آشپرخانه ،سرویس خواب و مبلمان ، چوب کماکان طرفداران خود را دارد و حرف نخست را در حرفه و هنر نجاری می زند
وی افزود : اجرای طرح های بزرگ زیست محیطی در حوزه توسعه جنگل ها ، کاشت و جلوگیری از قطع بی رویه درختان می تواند ضمن توسعه و حمایت از صنعت چوب کشور ، بستر مناسبی را جهت اشتغالزایی ، صادرات و پیشرفت اقتصادی به همراه داشته باشد .