ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز گفت: هرچند گام‌هایی برای حمایت از اصناف در دولت برداشته شده اما به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اصناف نیست.

بهروز حصاری در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران ضمن تبریک روز ملی اصناف در توصیفی کلی از شرایط اصناف بیان کرد: در سال 98 به دلیل نوسانات شدید ارزی و مشکلاتی دیگر، رکود بر بازار حاکم شد. با شیوع کرونا این رکود شدت گرفت و اصناف به طور عام آسیب دیدند.

 وی تصریح کرد: ما به مشکلات دولت از جمله تحریم‌های ظالمانه اشراف داریم و از آن آگاه هستیم. اما اصناف همواره یاور دولت بوده و در کارآفرینی، سرمایه در گردش، تاثیرگذاری بر چرخه تولید و توزیع و مدیریت بحران در حوادثی از جمله سیل و زلزله باری از دوش دولت برداشته‌اند. حالا از دولت انتظار داریم که با توجه به مشکلات پیش آمده نیم نگاهی به اصناف داشته باشد.

 رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز افزود: هرچند گام‌هایی برای حمایت از اصناف در دولت برداشته شده اما به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اصناف نیست. به طور مثال از طریق ثبت نام در سامانه کارا، تسهیلاتی به اصناف ارائه می‌شود که محدود به داشتن کد بیمه و کارگاه شده است. به این ترتیب بسیاری از صنوف ضعیف مشمول این تسهیلات نمی‌شوند و این در حالی است که انتظار می‌رفت دولت به این صنوف توجه کند. بر این اساس، بسیاری از واحدهای صنفی که توسط خودشان اداره می‌شوند از دریافت این تسهیلات هم بی نصیب مانده‌اند.

 حصاری تاکید کرد: در بحث مالیات بر عملکرد سال 98 اگر قرار است دولت تخفیفات ویژه‌ای برای اصناف قائل شود باید همه صنوف را در نظر بگیرد چرا که همه اصناف زیان دیده‌اند.

وی در خصوص اهمیت حضور پر رنگ اصناف در جلسات دولتی نیز بیان کرد: دولت باید بداند که با یک حساب سرانگشتی حدود یک‌چهارم بافت جمعیت هر استان را اصناف تشکیل می‌دهند که این آمار شامل صاحبان واحدهای صنفی، کارکنان و خانواده‌هایشان می‌شود. ما به عنوان بزرگترین تشکل غیردولتی توقع داریم که در حوزه‌های تصمیم‌گیری بیشتر دیده شده و نقش‌آفرین باشیم. در طرف مقابل، خود اصناف و مجموعه مدیریت اصناف هم باید به این خود باوری برسند.

 رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز ادامه داد: اصناف در برهه‌های مختلف از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تا به امروز چنان تاثیری داشته‌اند که هیچ کس نتوانسته منکر این نقش آفرینی شود اما کمتر در تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شوند و به نوعی در حق این خانواده بزرگ جفا شده است.

 حصاری به پرسشی مبنی بر تاثیر همکاری‌های درون‌گروهی اصناف در عبور از مشکلات این چنین پاسخ داد: ما نیازمند اصلاح قوانین و بخشنامه‌های قانون نظام صنفی هستیم. این قانون به طور کامل و جامع نقش اصناف را ندیده است. به عنوان نمونه در کمیسیون‌های نظارت سایر اتاق‌ها می‌توانند بر سرنوشت اصناف تاثیر داشته باشند ولی نقش خود اصناف بر این سرنوشت کمرنگ است. از سوی دیگر مجموعه مدیریتی اصناف از جمله اتاق اصناف ایران هم باید با ایجاد هم‌دلی و وفاق بیشتر به هم افزایی لازم برسند.