ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

مسئولین البرز در تکاپوی انتخابات، کسبه زیر بار خسارت 25 میلیاردی اغتشاشات!/ نوش دارویی که پس از 19 روز بروکراسی اداری به صنوف نرسید
کسبه ای که اموالشان در جریان اغتشاشات آسیب دیده است، نسخه ها و وعده هایی که مسئولین دولتی برای آنها تجویز کرده و هر روز آنها را به ادارات دیگر پاس می دهند را نوش دارویی می دانند که حتی پس از مرگ سهراب نیز به نتیجه نمی رسد.
به گزارش گروه استانی تیتریک، این روزها که مسئولین در تکاپوی انتخابات بوده و راهروهای ستادهای انتخاباتی انباشتی از وعده به مردم است، کسبه و واحدهای صنفی که در جریان اغتشاشات آبان 98 اموال خود را از دست داده اند با نامه هایی مواجه می شوند که یا اقساطشان را از آنها مطالبه می کنند یا آنها را به این اداره و آن اداره پاس می دهند.

شاید دولتی که با یک سوء تدبیر و بی مدیریتی و عدم تببین اصلاح قیمت بنزین برای افکار عمومی موجب خسارت های میلیاردی به اموال مردم در کشور شد نمی داند، این اصناف بودند که زمانی نه تنها سربار آنها نمی شدند بلکه در جریان هر حادثه ای باری را از روی دوش دولت برداشتند.

بهروز حصاری، رئیس اتاق اصناف البرز به نامهربانی دولت به کسبه خسارت دیده طی روزهای اخیر اشاره کرد و به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "کارآفرینی و تولید شغل در هر عرصه ای توسط اصناف بر کسی پوشیده نیست، صنوف خسارت دیده به دنبال صدقه نیستند، تنها کمک و فرصتی را برای بازگشت به بازار می خواهند.

زندگی کسبه در حالی خاکستر شده است که خودشان هیچ سهمی در این اتفاق نداشتند، اغلب آنها مستاجر هستند یا تعهد بانکی دارند، آيا بانک ها نمی توانند خارج از چارچوب اداری دست کسبه رابگیرند تا به زندگی عادی شان برگردند؟ متاسفانه بانکی که ناخواسته عامل آتش سوزی مجتمع تجاری گلشهر کرج شده است هم از واحدهای صنفی مطالبه گر شده است.

هر جایی که دولت احساس نیاز کرد از زلزله تا سیل و ... این اصناف بودند که به عنوان اولین مجاهدان عرصه کمک رسانی مردم آسیب دیده را به زندگی شان برگرداندند و دست دولت را گرفتند، امروز آیا وقت آن نرسیده که دولت هم امتحان خود را در برابر کسبه آسیب دیده پس بدهد؟".

حمید کریمی رئیس مرکز نیکوکاری اصناف البرز هم تنها راه بازگشت کسبه به زندگی شان را گلریزان و حمایت دیگر صنوف از آنها دانسته و به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "کمیته امداد و دیگر مراکز نیکوکاری پای کار آمده اند و به نظر می رسد تنها خیرین و اصناف هسستند که می توانند خسارت دیدگان را به بازار عید برسانند در حالی که اصناف همواره دست دولت را گرفته اند امروز شاهدیم که هیچ نهادی مسئولیت این قشر گرفتار را بر عهده نمی گیرد".

و اما کسبه نسخه ها و وعده هایی که مسئولین دولتی برای آنها تجویز کرده و هر روز آنها را به ادارات دیگر پاس می دهند را نوش دارویی می دانند که حتی پس از مرگ سهراب نیز به نتیجه نمی رسد و تنها امیدشان همان اصنافی است که همواره در کنار آنها بوده اند.

حرفاشان در گفتگو با خبرنگار تیتریک، این است که " بیش از 15 روز است که کارمان را از دست داده ایم، روزهایی که کار میکردیم دخلمان به خرجمان نمی رسید وای به حال امروزی که همه دارایی مان به فنا رفته است، بازسازی واحدها حداقل 1 و نیم ماه طول می کشد و در ادامه ممکن است شاهد درگیری بین مستاجران با مدیریت پاساژ و یا مالکان با مستاجرین هم باشیم.

25 واحد 100 درصد سوخته اند، مسئولین فرمانداری کرج می گویند اگر پول دارید مغازه بگیرید اگر ندارید فی امان الله!، هر واحد حداقل 300 هزار تومان هزینه کارشناسی برای تامین دلیل خرج کرده است و قطعا پروسه ای که وارد بروکراسی اداری شود نتیجه ای جز فراموشی ما توسط مسئولین نخواهد داشت.

پیشنهاد وام 14 درصدی توسط صمت البرز برای ما که هستی و نیستی مان در آتش خشم اغتشاش گران سوخته است خنده دار نیست در حالی که ممکن است حتی 150 هزار تومان در جیبمان پول نداشته باشیم؟ کارشناسی آتش نشانی نشان می دهد قریب به 49 واحد تجاری در مجتمع گلشهر کرج آسیب دیده اند".

میراسماعیل صدیق مسئول اتحادیه پوشاک کرج به خبرنگار تیتریک، می گوید: "در حالی که 70 هزار واحد صنفی به شهرداری عوارض می دهند اما شهرداری هوز پای کار نیامده است تا زیبا سازی و تغییر نمای ساختمان را در دستور کار قرار دهد، چگونه است زمانی که یک کاسب مبلغی جزئی بدهی دارد مغازه اش پلمب می شود اما هیچ مسئولی تا کنون به موضوع خسارت به اموال کسبه ورود نکرده است.

مغازه داران از مسئولین دلسرد و ناامید شده اند، آیا بانک ها نمی توانند کمک ضرب العجلی را برای این افراد قائل شوند تا پیش از عید به زندگی شان برگردند، شاید آنها نمی دانند یک کاسب اگر اسفند در بازار نباشد ا سال زندگی اش را باخته است. متاسفانه شهرداری عوارض را از ساختمانی می خواهد که سوخته است، در حالی که باید سوال کرد که اگز عوارض پرداخت نشود می خواهد ساختمان سوخته را پلمب کند؟!".