ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

کارگاه آموزشی ویژه اعضاء تحت پوشش اتحادیه صنف کفاشان کرج با هدف بررسی طرح جامع کد شناسه کالا ،شنبه نوزدهم بهمن ماه سال سال جاری برگزار شد .

حسین اباذری رئیس اتحادیه صنف کفاشان کرج در آغاز این نشست آموزشی ضمن تبریک ایام خجسته دهه فجر و تسلیت به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار سرافراز اسلام ،حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش به روند اجرایی طرح کد شناسه کالا در کشور و ضرورت همکاری تولید کنندگان و فروشندگان کفش با مجریان این طرح اشاره کرد و افزود : طرح مذکور به استناد آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل‌های اجرایی شامل ثبت شناسنامه، اخذ و نصب کد 13 رقمی شناسه کالا برای  12 گروه کالایی شامل کفش به تمامی تشکل های صنفی در سراسر کشور ابلاغ شده است .

وی افزود : بر اساس این ابلاغیه ، واردکنندگان اولین مشمولان این طرح بوده اند و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چندماهه مشمول دریافت شناسه کالا می باشند. واردکنندگان گروه‌های کالایی از تاریخ 31/3/1396 ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده اند و کلیه فرایندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبار و حمل کالا  تنها با شناسه کالا امکان‌پذیر می باشد.

در ادامه این نشست رستمی نماینده اتاق اصناف و کارشناس و مدرس صنفی به تشریح جزئیات طرح کد شناسه کالا پرداخت .وی در همین رابطه گفت: با توجه به اینکه صنعت کفش کشور در حوزه تولید و فروش مشمول طرح کد شناسه کالا می شود ،شایسته است تا کلیه فعالان این حوزه نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه مربوطه که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک اداره می شود ،اقدام نمایند و اطلاعات ضروری و لازم را در خصوص طرح کد شناسه کالا کسب نمایند .

وی در ادامه خاطر نشان کرد : سامانه شناسه کالا به گونه ای طراحی و اجرا گردیده است که فرایندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در بر گرفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای زیرمجموعه های سامانه جامع تجارت و دیگر سامانه های مرتبط فراهم نموده است همچنین دارای یک درگاه مشترک با سامانه جامع تجارت میباشد.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی این سامانه، جمع‌آوری و استفاده سیستمی از اطلاعات کالا، ایجاد زبان مشترک و قابل درک برای تمام سامانه های تجاری در خصوص کالا، خدمات مورد معامله می‌باشد که از طریق سامانه شناسه کالا به صورت متمرکز و استاندارد و یکپارچه و در عین حال سهل‌الوصول و با مشارکت ذینفعان اصلی صورت می‌گیرد.

رستمی افزود : با توجه به اتمام مدت قانونی برای ثبت اطلاعات کالاهای مشمول طرح  ، تمامی اجناس و کالاهای موجود در واحد های صنفی و انبار ها که تاکنون نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه مذکور اقدام نکرده اند ، قاچاق محسوب شده و توسط سازمانها  و دستگاه های نظارتی از سطح بازار جمع آوری خواهند شد .

ادامه این نشست ،به صورت پرسش و پاسخ و تشریح مسائل و ابهامات اعضای صنف کفاشان برگزار شد .