ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

تفاهم نامه همکاری میان دادگستری کل و اتاق اصناف مرکز استان البرز با هدف نهادینه نمودن امر داوری ، افزایش آگاهی و معلومات اصناف در حوزه های حقوقی ،کاهش پرونده های قضایی مرتبط با اصناف ، هماهنگی و اجرای سیاست ها و تصمیمات قرارگاه صیانت از بیت المال ،ترویج فرهنگ صلح و سازش و رعایت جایگاه اجتماعی فعالان صنفی منعقد شد .
این تفاهم نامه در راستای اجرای سیاست های تحولی و منویات آیت ا... رئیسی ، ریاست قوه قضاییه و به منظور انتظام بخشی به فعالیت های مرتبط قضایی فعالان اقتصادی در استان البرز تنظیم شده است .

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: تقویت شورای حل اختلاف اصناف، آموزش نیروی انسانی متخصص در موضوعات مرتبط با اصناف،ایجاد دبیرخانه مشترک از جمله محورهای مورد پیگیری در این تفاهم نامه است.

حسین فاضلی هریکندی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دادگستری کل استان البرز با اتاق اصناف استان که با حضور دادستان عمومی و انقلاب کرج،دبیر شورای تحول قضایی استان البرز،رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف استان برگزار شد با تقدیر از همکاری اصناف در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور مقابله با شیوع کرونا، گفت: اصناف در کشور و استان البرز با اینکه در معرض بیشترین آسیب مادی بودند در اجرای سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، همکاری کامل کردند وقطعا موفقیت کنونی در کاهش میزان ابتلا به کرونا بدون همکاری اصناف ممکن نبود.
بهروزحصاری رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز درنشستی که با همین منظور در محل دادگستری استان البرز برگزار شد در سخنانی گفت : نشانه هایی از تحول و پیشرفت و تسریع در انجام امور در دستگاه قضایی کشور ، پس از ریاست آیت ا... رئیسی مشاهده می شود که با هدف خدمت رسانی به مردم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح کلان و ایجاد نشاط و انگیزه در جامعه برای حرکت در مسیر توسعه و آبادانی کشور عزیزمان تدوین شده است .
وی افزود : امیدواریم با تداوم و استمرار برنامه ها و اهداف قوه قضاییه در سطح استان البرز ، فصل جدیدی از خدمتگزاری به مردم بویژه تلاشگران و فعالان حوزه های اقتصادی و صنفی گشوده شود .
وی در ادامه با اشاره به فعالیت 125 هزار واحد صنفی در سطح استان البرز و اشتغال یک چهارم جمعیت ساکن دراستان در بخش صنفی خاطر نشان کرد : خانواده بزرگ اصناف بعنوان یکی از اجزاء و ارکان اصلی تولید ،نقش بزرگی در به گردش در آوردن چرخ های اقتصادی کشور دارند و فعالیت این بخش ، تکمیل کننده نظام تولید و توزیع انواع محصولات و کالاها به شمار می رود .
ناصر کاویانی نائب رئیس اتاق اصناف نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از تلاش مجموعه دستگاه قضایی استان البرز در پیگیری و حل مسائل مرتبط با اصناف در سخنانی گفت : تعداد واحد های صنفی در استان البرز از سرانه دیگر استانها بیشتر است و همین موضوع کافیست تا مشکلات ،اختلافات و تنش های عدیده ای در سطح بازار بوجود آید . ضمن آنکه حجم فروش و درآمد یک واحد صنفی در استان البرز ، نسبت به شهرهای دیگر کشور پایین تر است .
وی افزود : همجواری پایتخت ، قیمت پایین ملک نسبت به تهران و شرایط آب و هوایی معتدل در این منطقه ، نگاه اقوام مهاجر را به سمت خود جلب کرد . شهر کرج در مدت کوتاهی با گسترش جغرافیایی، ساخت و سازهای غیر مجاز و جمعیت جوان جویای کار مواجه شد ، در حالیکه بستر مناسب برای پذیرش سیل جمعیت و تقاضا برای اشتغال در آن وجود نداشت . در چنین شرایطی و در حالی که کارخانجات مستقر در استان البرز و سیستم اداری ، هیچگونه آمادگی و امکاناتی برای جذب نیروی کار نداشتند ، بخش اعظمی از جمعیت آماده به کار ، روانه بازار و فعالیت های صنفی شدند .هر خانواده بر اساس توانایی مالی خودش اقدام به ساخت یا اجازه و خرید یک واحد صنفی کرد و وارد دنیای کسب و کار شد . این روند تا آنجا ادامه یافته که امروز تمام ظرفیت بازار استان البرز تکمیل شده و از مرز استاندارد فراتر نیز رفته است .
وی افزود : با توجه به مسائل بیشماری که در حوزه اصناف وجود دارد و با توجه به اهمیت و نقش بازار در شکل گیری بنیان های اجتماعی و اقتصادی ضروریست تا دیگر دستگاه ها و نهاد ها مانند شهرداری ها ، شوراهای اسلامی شهر ، سازمان تامین اجتماعی ، سازمان امور مالیاتی و دیگر نهاد های تصمیم گیر ، نگاه مهربان تری نسبت به جامعه صنفی داشته باشند .
حمید کریمی دیگر عضو هیات رئیسه اتاق اصناف نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حضور پررنگ اصناف در عرصه های اجتماعی و تلاش در جهت حل مسائل و مشکلات کشور در سخنانی گفت : یکی از فعالیت های موثر و ارزشمند اتحادیه های صنفی ، حل مشکلات ،اختلافات و تنش های صنفی است که از طریق کمیسیون های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات همچنین واحد بازرسی و نظارت اصناف در سطحی گسترده انجام می شود ،اما متاسفانه فعالیت و تلاش فدارکارانه همکاران بنده در اتحادیه های صنفی آنطور که باید دیده نشده است .
وی افزود : به واسطه حضور و همکاری ارزشمند همکاران صنفی در کمیسیون های فوق الذکر ، بخش قابل توجهی از شکایات و اختلافات صنفی سطح بازار ، به طور دوستانه یا کدخدا منشانه حل و فصل می گردد .
کریمی افزود : جامعه صنفی همواره خود را خادم مردم و در کنار مسئولان و دیگر خدمتگزاران می داند .
در ادامه این نشست دکتر مددی دادستان کرج نیز در سخنانی تصریح کرد : نظارت کارشناسی و دقیق و رصد مسائل خاص بازار باید به طور مستمر و هدفمند در دستور کار دستگاه ها نظارتی و اجرایی قرار گیرد .

وی افزود : افزایش قیمت برخی کالاها توسط عوامل فرصت طلب ، احتکار کالاهای اساسی توسط سود جویان و دامن زدن به شایعات و جریانات مخرب اقتصادی ،فضای بازار را ملتهب می سازد و باید به طور جدی توسط نهاد های نظارتی و اجرایی مورد پایش قرار گرفته و با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد .
وی افزود : باید تلاش کنیم تا جای ممکن از آشفتگی بازار و تبعات منفی آن در سطح جامعه پیشگیری کنیم .