ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

در راستای برنامه های آموزشی اتاق اصناف ، کارگاه آموزشی و توجیهی سامانه بهین یاب با حضور مدیران اجرایی اتحادیه صنفی ،سه شنبه هفتم مرداد ماه سال جاری ،در محل سالن اجتماعات اتاق اصناف و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد .
در این نشست آموزشی آقایان قارلقی و فلاحت پیشه کارشناسان سازمان صمت استان البرز بخش های مختلف سامانه بهین یاب و دلایل راه اندازی این سامانه را به تفسیر بیان کردند .

🔸بهین یاب چیست ؟
سامانه بهین یاب یکی از سامانه‌های زیرمجموعه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در سال 1392 به منظور الکترونیکی شدن صدور مجوزهای بخش معدن و دیگر فرآیندهای این بخش طراحی شد.

بهین یاب در اسفند ماه 1392 در استان آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت و در 16 اسفند 1393 در کل کشور عملیاتی شد.

در حال حاضر بیش از 50 فرآیند، زیرفرآیند و خدمت (فرآیندهای جاری و فرآیندهای تکمیل و یا اصلاح اطلاعات) در سامانه بهین یاب و سامانه فرآیندی متصل به آن، به صورت الکترونیکی پیاده سازی شده است.

برخی از فرآیندهای ذکر شده برون سازمانی هستند و عوامل سازمان‌هایی غیر از وزارتخانه (نظیر بانک های عامل، بورس کالا، سازمان‌های اجرایی ملی و استانی و ..) بر روی درخواست متقاضیان در این سامانه‌ها عملیات اجرایی انجام می‌دهند.

توجه به حقوق شهروندی، تحقق دولت الکترونیک، اجرای قوانین بالادستی برای ایجاد پنجره خدمات این حوزه، تحقق اهداف بند یازدهم سیاست‌های کلی نظام در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یکپارچه سازی و شفاف سازی اطلاعات و فرآیندها و تسهیل خدمات ارایه شده به بنگاه ها از مهمترین اهداف ایجاد و توسعه سامانه بهین یاب به شمار می رود .

در فاز اول سامانه بهین یاب، الکترونیکی شدن فرآیندهای صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و زیرفرآیندهای انتقال این مجوزها انجام گرفته و در فاز دوم نیز الکترونیکی کردن دیگر فرآیندهای حوزه معدن در حال اجرا است .

🔸بخش های بهین یاب شامل چه مواردی است؟
بخشهای وبسایت بهین یاب عبارتند از تامین مالی، سرمایه گذاری، بنگاه ها، دریافت شناسه کسب و کار، بخش محصولات و خرید مواد اولیه، انرژی، منابع انسانی، تجارت خارجی، فناوری، راهنما که در آن قسمت فرصت های سرمایه گذاری و طرح های دارای اولویت مطرح و معرفی می شود.
دقت شود که کلیه فرآیندهای موجود در بهین یاب اعم از اخذ جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و ... به صورت الکترونیکی بوده و در مراحل اولیه هیچ نیازی به حضور شخص یا اشخاص نیست و تا مرحله ای که کارشناس صنایع تاییدیه اولیه را ندهد نیازی به پیگیری فیزیکی نیست.
🔸چه خدمتی از بهین یاب برمی آید؟
در لیبل سرمایه گذاری تمامی اطلاعات، مطالب مفيد و خدمات مرتبط به این حوزه اعم از مراحل صدور جواز، وضعيت طرح ها و پروژه ها، معافيت هاي گمركي و دیگر مباحث عنوان می شود.
تمام واحدهاي صنفي، صنعتي، معدني، تولیدی باید شناسه كسب و كار خود را از بهین یاب دريافت کنند. همچنين بروزرساني اطلاعات واحدها، ارسال گزارش پيشرفت واحدهاي در دست احداث ارسال آمار بهره برداری، مونتاژ، توليد واحد داراي پروانه بهره برداري فراهم شده است.
استعلام وضعيت بنگاه ها، اخذ شناسه ملي اشخاص حقوقي فعال و غیر فعال، دريافت شناسه انبار یا سردخانه، در خواست مشاوره های صنعتی ارتقای در بهین یاب قابل ارائه هستند.
https://bit.ly/2ErC4n9
🔸 برای اخذ جواز تاسیس از بهین یاب چکار کنیم؟
ابتدا باید بتوانید در قسمت ثبت نام فرآیند را تکمیل کنید. سپس باید اطلاعات شخص حقیقی شناسنامه ای یا حقوقی که به مدیر عامل مربوط می شود، مشخصات ملک و آدرس دفتر مرکزی، ثبت برند، اطلاعات نمایندگی ها در صورت موجود بودن، اطلاعات بانکی فرد و دیگر فرآیندها را کامل کنید.

🔸آدرس سایت بهین یاب:
http://behinyab.ir/