ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشروح  برنامه های اتاق اصناف در اجرای مصوبات ستاد استاتی کرونا و مشکلات خاص صنوف مورد بررسی قرار گرفت .

در نشست صمیمانه هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان البرز، رئیس سازمان صمت استان البرز  و جمعی از روسای اتحادیه های صنفی کرج با حضرت آیت الله حسینی همدانی ، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کرج ، مشروح اقدامات و برنامه های اتاق اصناف در جریان مبارزه با ویروس منحوس کرونا طی یکسال گذشته و بخش هایی از صدمات وارده به حوزه صنفی استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت .

در آغاز این نشست مهندس ربیعی رئیس سازمان صمت استان البرز ضمن قدردانی  از همکاری و همراهی شایسته اتحادیه های صنفی با سازمان صنعت ،معدن و تجارت در اجرای برنامه ها و سیاست های کلی مجموعه و تلاش در جهت ساماندهی فضای کسب و کار استان در سخنانی یادآور شد : نظارت بر اجرای دقیق مصوبات ستاد استانی کرونا ، همکاری متصدیان واحد های صنفی در اجرای شیوه نامه های بهداشتی و تلاش در جهت پیشبرد امور در شرایط بحرانی ناشی از کرونا ، نتیجه تعامل ،هم افزایی و برنامه ریزی دقیق و هدفمند بود که تمامی مدیران صنفی استان در اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی  در انجام آن موفق عمل کردند .

ربیعی افزود : با تدابیر اتخاذ شده در کمیسیون نظارت بر تشکل های صنفی استان و همکاری ارزشمند اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی ، در حال حاضر بازار کرج تحت کنترل قرار دارد و هیچ گونه کمبودی در زمینه تهیه  مایحتاج واقلام ضروری وجود ندارد .

در ادامه این نشست بهروز حصاری رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز در سخنانی به نقش و جایگاه مهم اصناف در چرخه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود : یک پنجم تولید ناخالص  ملی کشور و بخش قابل توجهی از تعاملات اقتصادی کلان در حوزه تولید ، توزیع و صادرات کالا در اختیار اصناف قرار دارد و از این منظر می توان گفت که نقش حوزه صنفی در جریان بسط و گسترش جریانات اقتصادی بسیار مهم و حائز اهمیت است .

وی افزود :پس از کادر درمانی ، اصناف کشور در جریان شیوع ویروس کرونا و در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در تعطیلی واحد های صنفی ، متحمل خسارات فراوانی با تبعات مختلف اجتماعی و اقتصادی شده اند که رسیدگی به آنها نیاز به حمایت های دولتی و تدوین برنامه ها و سیاست های حمایتی با قابلیت اجرایی دارد .

حصاری در ادامه به اجرای طرح ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب در سال جاری اشاره کرد و افزود : در اجرای این طرح که با همکاری اتحادیه های صنفی و واحد بازرسی و نظارت انجام شد ، تعداد قابل توجهی از واحد های صنفی فاقد پروانه کسب مورد شناسایی ، قرار گرفت .در همین رابطه   19 هزار برگه اخطارصادر شد  که از این تعداد حدود 7 هزار مورد منتج به تشکیل پرونده صنفی و صدور پروانه کسب شده است .

در ادامه این نشست نیز ، موانع پیش روی اصناف در حوزه  شبکه بهداشت ، وصول غیر قانونی عوارض تحت عناوین مختلف از واحد های صنفی توسط شهرداری ، کمبود پارکینگ در خیابان شهید بهشتی ، اجرای سیاست ها و برنامه های غیر کارشناسی در برخورد و جمع آوری کالاهای قاچاق ، کوتاهی شهرداری کرج در اجرای طرح های ساماندهی و جمع آوری دستفروشان ، مشکلات خاص صنف کیوسک های مطبوعاتی و افزایش هزار درصدی کرایه کیوسک ها از سوی شهرداری ،جمع آوری 600 واحد دارای پروانه کسب از اتحادیه صنف چایخانه داران و تبعات منفی ناشی از بیکاری افراد شاغل در این اماکن ، توزیع  سبد کالایی ستاد تنظیم بازار(مرغ ،تخم مرغ و برنج ) و ... از سوی روسای اتحادیه های صنفی مطرح شد .

در ادامه این نشست حضرت آیت اله حسینی همدانی ،نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج نیز ضمن تشکر از همکاری و مجاهدت جامعه صنفی استان البرز در مبارزه با ویروس کرونا در سخنانی یادآور شد :حل  مشکلات ایجاد شده برای اصناف و جبران بخش هایی از آن نیاز به حمایت جدی و تدوین سیاست های حمایتی دارد .

وی افزود : اصناف در طول پنجاه سال گذشته ،حمایت های بی دریغ خود را در شکل گیری مقدمات انقلاب ، جریان های مبارزه به رژیم پهلوی ، پیروزی  و پس از آن در تثبیت ، دفاع و حفظ انقلاب  به خوبی انجام داده اند . در جریان حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله نیز،حضور اصناف در میدان یاری رسانی و کمک به هموطنان بسیار چشمگیر است . تشکیل ستاد ها و انجمن های خیریه و دستگیری از نیازمندان و دردمندان جامعه نیز یکی دیگر از توانمندیها و نقاط شاخص اصناف است . در بحث اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا نیز ، اصناف با تعطیلی واحد های صنفی خود و با تحمل تبعات مختلف مالی به میدان آمدند و با دیگر آحاد جامعه همگام شدند . مجموعه عملکرد اصناف  فداکارانه ، خالصانه و قابل تقدیر است .

امام جمعه کرج در ادامه رهنمودهای لازم را در خصوص حل مشکلات اصناف ارائه دادند .