ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

NESHAST DASTFOROUSHANدر نشست با معاون دادستانی کرج  معضلات دستفروشی بر اقتصاد شهری و ضرورت ساماندهی دستفروشان  مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست شنبه سیزدهم آبان ماه سال جاری با حضورحمید کریمی رئیس اتاق اصناف مرکزاستان البرز،میراسماعیل صدیق ،رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان وعضو هیات رئیسه اتاق اصناف.معمارپور،معاونت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان البرز،حسن مدیر روستا ،معاونت سازمان خدمات شهری شهرداری کرج و سه تن از متصدیان واحد های صنفی پوشاک در کرج برگزار شد .

در آغاز این نشست حمید کریمی رئیس اتاق اصناف البرز فراگیرشدن پدیده دستفروشی در شهر کرج را یکی از معضلات بزرگ پیش روی اصناف عنوان کرد و افزود : افزایش تعداد دستفروشان طی سالهای گذشته نشان دهنده تصمیمات اشتباه مجموعه مدیریت شهری و عدم برنامه ریزی صحیح در جهت اشتغالزایی  بوده است .

وی افزود : گسترش این پدیده ،صدمات جبران ناپذیری بر پیکره واحدهای تولیدی وارد می سازد،چرا که نیروهای آماده به کار و جوان ما به جای اشتغال  در واحد های تولیدی و صنعتی ،به سوی شغل های کاذب مانند دستفروشی گرایش پیدا می کنند و ادامه این روند ،کارخانجات را با معضل کمبود نیروی کار مواجه می کند.

کریمی افزود :هنگامیکه محیط داد وستد کالا از واحد های صنفی و تحت کنترل به حاشیه خیابان ها کشیده شد ،شرایط برای فروش و ارائه انواع کالاهای قاچاق و مغایر با شئونات جامعه نیز فراهم می شود.

میر اسماعیل صدیق ،رئیس اتحادیه صنف پوشاک کرج نیز در همین رابطه گفت : افزایش هزینه های اداره یک واحد صنفی طی سالهای اخیر،ورود بی ضابطه کالا از کشورچین و فعالیت شبکه های قاچاق ،عرصه را برای فعالیت های اقتصادی در سطح بازار تنگ و پیچیده کرده است .به طور مثال در بحث مبارزه با کالای قاچاق ،مشاهده می کنیم که اجرای این قبیل طرح ها از واحدهای صنفی که قابل دسترس و تحت کنترل هستند ،دنبال می شود. این در حالیست که هیچ کنترل و نظارتی برعملکرد دستفروش ها وجود ندارد چرا که  فعالیت دستفروشان  پراکنده وخارج از ضوابط قانونی است و با توجه به شرایط موجود ،هیچ راهی برای کنترل فعالیت آنها وجود ندارد.

صدیق افزود: در اجرای طرح های مبارزه با کالای قاچاق ،فعالیت غیرقانونی دستفروشان دیده نشده است . و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از کالاهای قاچاق از طریق بساط دستفروشان درکشورمان توزیع شوند .

در ادامه این نشست دیگر معضلات پدیده دستفروشی مورد بررسی قرارگرفت .

آقایاری معاون دادستانی کرج نیز آمادگی کامل مجموعه دستگاه قضایی استان را در جهت اجرای طرح های ساماندهی دستفروشان و هماهنگی با اتاق اصناف اعلام کرد .