ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

behdasht 2 راهکارهای همکاری های مشترک میان اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی تحت پوشش با مراکز بهداشت شهرستان ،در نشست با دکتر برودتی ،سرپرست بهداشت شهرستان کرج مورد بررسی قرار گرفت .

این نشست  با حضور آقایان کریمی و مرادلو ،رئیس و نائب رئیس اتاق اصناف البرز و دکتر برودتی سرپرست مرکز بهداشت کرج و مهندس مظفری از معاونان مرکز بهداشت برگزار شد .

حمید کریمی رئیس اتاق اصناف البرز در آغاز این نشست ،همکاری و تعامل با دیگرنهاد ها و سازمان ها را  یکی از برنامه ها و اهداف اصلی اتاق اصناف عنوان کرد و افزود : رویکرد مجموعه مدیریتی در اتاق اصناف همواره بر همکاری ،مودت و همکاری صمیمانه با دیگر مسئولان در سازمان های مرتبط با اصناف استوار بوده است .و هیچگاه نگرش متقابل و موضع گیری در اتاق اصناف وجود نداشته است .

وی افزود : اصناف بر مینای همین نگرش و دیدگاه  با دیگر بخش های جامعه در تعامل هستند و اگر فضای حاکم بر بازارها غیر از این بود ،هیچگاه امکان کسب و کار و داد و ستد های مالی بوجود نمی آمد .بنابراین روحیه تعامل و همکاری در جمع بازاریان و اصناف به عنوان یک اصل و رمز موفقیت ،همواره  مورد تاکید و احترام قرار می گیرد .

کریمی افزود : در حوزه بهداشت نیز، نگاه و باور اتاق اصناف واتحادیه های مرتبط با بخش بهداشت ،همواره بر تعامل و همکاری دو جانبه استوار بوده است .اما متاسفانه در هنگام اجرای دستور العمل ها و آیین نامه های بهداشتی و تنظیم گزارش بازرسان محترم مراکز بهداشت ( جهت صدور استعلام بهداشت برای واحد های صنفی ) مواردی از اعمال نظر شخصی و یا سختگیری های بی مورد مشاهده می شود که واقعا دلیل قانع کننده ای برای بسیاری از آنها وجود ندارد .

وی افزود : اجرای کامل دستورالعمل های بهداشتی و توجه دقیق فعالان صنفی به بهداشت فردی و محیط ،یکی از مواردیست که مورد تاکید و سفارش ما قرار دارد وبارها اعلام کرده ایم که  تمام متصدیان واحد های صنفی که شغل و حرفه آنها ،با سلامت عمومی جامعه مرتبط است ،باید خود را متعهد به اجرای دقیق ضوابط بهداشتی بدانند . بر همین اساس اگر یک واحد صنفی ،توجهی به آیین نامه ها و ضوابط بهداشتی نداشته باشد و فعالیتش موجب به خطر افتادن سلامت عمومی شهروندان شود ،اتاق اصناف و اتحادیه خود را موظف به برخورد قانونی با فرد متخلف و بی انضباط می دانند و نسبت به پلمپ واحد متخلف وارد عمل می شوند .

کریمی افزود : در برخورد و جلوگیری از فعالیت صنفی افراد بی توجه به بهداشت عمومی ،جای هیچگونه بخشش و گذشت وجود ندارد و نظر اتاق اصناف در مواجهه  با چنین افرادی کاملا قاطع و روشن است.بدون شک ،اجازه فعالیت به فرد متخلف و بی توجه به موازین بهداشتی داده نخواهد شد .اما از دیگر سو این انتظار از مسئولان و بازرسان مراکز بهداشتی وجود دارد که با راهنمایی های صحیح و برخورد دوستانه و صمیانه با کسبه ،ضمن محترم شمردن جایگاه اجتماعی و کرامت انسانی کسبه ،از وارد آمدن  خسارات مالی به آنها  جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد : اتاق اصناف آمادگی کامل دارد تا درتعامل با مسئولان مراکز بهداشتی کرج ،نسبت به کاهش مشکلات موجود دراین حوزه  واجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی در راستای افزایش اطلاعات عمومی نسبت  قدم بردارد .

علی مرادلو نائب رئیس اتاق اصناف نیز در ادامه این جلسه به عزم هیات رئیسه اتاق اصناف البرز برای حل مشکلات صنوف در حوزه بهداشتی اشاره کرد و افزود :دو مجموعه اتاق اصناف و شبکه بهداشت ،باید شرایطی را ایجاد کنیم تا ضمن رعایت دقیق قانون و احترام متقابل به یکدیگر،فضا را برای ترویج فرهنگ پاکیزگی و رعایت موازین بهداشتی فراهم سازیم و از قضاوت  یک طرفه و تصمیم گیری های عجولانه به شدت پرهیز کنیم . چرا که بسیاری از تخلفات و سرپیچی از مقررات در فضای ملتهب و اختلاف میان مسئولان این دو مجموعه بزرگ بوجود  می آید .

مرادلو افزود : دو مجموعه بهداشت و اصناف ،برای پیشبرد سریع اهداف و برنامه های خود به یاری و کمک یکدیگر نیازمند هستند و نفع این همکاری و برادری به جامعه و مردم بازگردانده می شود .

در ادامه این نشست دکتر برودتی ،سرپرست مرکز بهداشت کرج نیز در سخنانی ،همکاری و ارتباط بیشتر میان  اصناف با مجموعه بهداشت کرج را در تصحیح روند صدور استعلام های بهداشتی و رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی و کاهش مشکلات این حوزه تاثیرگذار قلمداد کرد و افزود : مجموعه کارکنان در شبکه بهداشت استان در تلاش برای حفظ سلامت عمومی جامعه هستند و بر همین ،مسئولیت اجرای  قوانین مربوطه در حوزه سلامت و بهداشت عمومی را بر عهده دارند .

وی افزود : به عنوان مسئول مرکز بهداشت کرج ،وجود برخی مشکلات و نارسایی ها را منکر نمی شوم .اینکه بازرسان بهداشتی در پاره ای اوقات ،حساسیت و سخت گیری خاصی در برخورد با متصدی یک واحد صنفی دارند ،انتقادیست که بجاست و جای تحقیق و بررسی دارد . اما به طور کلی هدف این مجموعه ، خدمت به مردم و محافظت از سلامت عمومی است که  اهمیت آن ،شاید تمام کاستی ها و مشکلات را پوشش دهد .

در ادامه این نشست مقرر شد ، جلسات منظم میان اتاق اصناف و مرکز بهداشت با هدف بررسی پرونده ها و موارد خاص به طور فصلی و بر حسب ضرورت (به طور ماهیانه) برگزار شود. همچنین ،تشکیل اتاق بهداشت و معرفی کارشناس زبده و آشنا به دستورالعمل های بهداشتی از سوی مرکز بهداشت کرج به منظور ارائه مشاوره رایگان به فعالان صنفی  ، تشکیل کمیته مشترک و معرفی نماینده تام الاختیار اتاق اصناف با مسئولیت رسیدگی به پرونده ها و مشکلات خاص صنوف در حوزه بهداشت ،اجرای طرح های تشویقی و تجلیل از حافظان سلامت عمومی در سطح بازار کرج .و برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای تحت پوشش اتحادیه های صنفی با همکاری کارشناسان خبره بهداشتی از دیگر نکاتی بود که در مورد تصویب و تایید دوطرف گفتگو قرار گرفت .

behdasht 1

behdasht 2