ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

arayeshgahمدیر بازرسی و نظارت اصناف اظهار داشت: آرایشگاه های بانوان از جمله اماکنی است که نظارت های مستمر و خاص خود را می طلبد، چراکه همواره رعایت مقررات و دستورالعمل های صنفی، انتظامی و بهداشتی در این واحدها دارای اهمیتی ویژه بوده است. بر اساس قانون نظام صنفی در آرایشگاه ها صرفاً خدمات آرایش و پیرایش باید ارائه شود ولیکن بعضاً شاهد ارائه خدمات غیر مجاز و ممنوعه در این واحدها هستیم. متاسفانه برخی از این خدمات به طور کلی ممنوعیت های قانونی در کشور دارند که از آن جمله میتوان به انجام خدمات سولاریوم، چاقی و لاغری، خدمات عمیق پوستی و... اشاره نمود.

وی افزود: تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت و درمان برای واردات و کارکرد این دستگاه صادر نشده و همچنان در زمره خدماتی است که ارائه آن حتی در مراکز پزشکی و درمانی هم ممنوع است. بی اطلاعی شهروندان از مضرات این خدمات موجب شده، طی سنوات اخیر شاهد اشاعه آن در بین قشر جوان باشیم. از ابتدای سال جاری تاکنون 5 واحد ارائه خدمات سولاریوم توسط بازرسان اصناف کشف گردیده و ضمن برخورد قانونی لازم با متصدیان آنها و پلمپ محل صورت گرفته است.

رستمی بیشترین تخلفات در این حوزه را متوجه واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب و اصطلاحاً زیرزمینی دانست و افزود: شهروندان سعی در اخذ خدمات از مراکز مجاز و دارای پروانه کسب نمایند زیرا آموزش های صنفی، بهداشتی و حرفه ای را اخذ و تحت نظارت های مستمر مبادی ذیربط هستند. برخی واحدهای غیرمجاز صلاحیت های لازم را در ارائه خدمات نداشته و این امر خطر بالقوه انتقال برخی از بیماری‌ها را تقویت می کند.

وی رعایت مقررات بهداشتی را نیز از الزامات آرایشگاه های بانوان اعلام داشت و بیان داشت: گشت های مشترک بازرسی اصناف با تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی و اتحادیه صنف آرایشگاه های زنانه به صورت مستمر در حال اجرا خواهد بود و ضمن ارشاد متصدیان فعال، با متخلفین و بالاخص موارد بهداشتی برابر مقررات رفتار خواهد شد.

وی همچنین به برخورد قاطع و بدون اغماض با متصدیان انجام خدمات سولاریوم تاکید نموده و تصریح کرد: قانونگذار دخالت در امور پزشکی را در زمره جرائم کیفری قرار داده و حسب این موضوع در مواجهه با آنها، با توجه به قاچاق بودن دستگاه ها و همچنین دخالت در امور پزشکی، محل بلافاصله پلمب و متصدیان جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

رستمی افزود: ضروریست کلیه فعالان در حوزه خدمات آرایشی با توجه به حساسیت و اهمیت بهداشتی و درمانی پیرامون آن، از قانون و بخشنامه های ابلاغی تبعیت نمایند. همچنین از شهروندان نیز درخواست می شود در صورت مواجهه با واحدهای انجام خدمات سولاریوم و سایر خدمات غیرمجاز مراتب را از طریق تلفن های 5-32218154 بازرسی و نظارت اصناف اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.