ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

نشست بررسی موانع پیش روی اتحادیه های صنفی در حوزه بهداشت ، با حضور آقایان ،آقایاری معاون دادستان کرج . شایگان و اسدی روسای ادارات  بهداشت غرب و شرق کرج . روسای اتحادیه های بارفروشان ، سوپرمارکت داران ، میوه فروشان ، قنادان ، چایخانه داران ، پزندگان ، لبنیات فروشان ، اغذیه فروشان ، نانوایان ، فروشنگان لوازم بهداشتی و آرایشی ، آرایشگران زنانه ، مرغ .تخم مرغ و ماهی ، خواروبار فروشان  و ناصر کاویانی نائب رئیس و نماینده اتاق اصناف حاضر در جلسه برگزار شد .

در آغاز این نشست روسای اتحادیه های صنفی حاضر به تشریح موانع پیش روی اتحادیه  در حوزه بهداشت و پیشنهادات کاربردی با هدف تسریع در روند صدرو پروانه کسب برای متقاضیان ، پرداختند . برگزاری گشت های مشترک بازرسی از واحد های صنفی عرضه کننده مواد غذایی با حضور کارشناسان شبکه بهداشت و نماینده اتحادیه  ،عدم انطباق برخی آیین نامه ها و ضوابط اداره بهداشت با تجهیزات و لوازم  دکوراسیون داخلی ساختمان ( دیوار پوش ها ، سقف های کاذب و دیگر تزئینات داخلی ) موجود در بازار و مورد استفاده در واحدهای صنفی ، عدم پاسخگویی به مکاتبات واستعلام های بهداشتی  در زمان مقرر شده قانونی از سوی شبکه بهداشت ،  تعیین و معرفی نماینده اتحادیه به مرکز بهداشت با هدف پیگیری پرونده ها و تسریع در روند اخذ استعلام های بهداشتی ، انتقال واحد های صنفی پرنده فروشی حواشی میدان کرج به خارج از شهر، بررسی نحوه ی توزیع آرد و نظارت برعملکرد کارخانجات آرد استان ، بازرسی مجدد از مجموعه بازار پاسارگاد و اتخاذ تصمیم عادلانه در خصوص ضوابط بهداشتی واحد های آن مجموعه و فروش میوه ومرکبات توسط وانت بارها در جاده محمدشهر و عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی توسط آنها مورد اشاره و بررسی قرار گرفت .

ناصر کاویانی نائب رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز از فصل جدید تعامل فی مابین مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی با شبکه بهداشت محیط خبر داد و افزود : نگاه مجموعه مدیریتی اصناف کرج در خصوص مسائل بهداشتی ،همسویی با قانون و برخورد قاطع با متخلفان است .در همین رابطه واحد های بازرسی و نظارت اصناف با هرگونه تخلف بهداشتی که سلامت عمومی جامعه را به خطر بیاندازد به شدت مقابله خواهند کرد .اما از سویی دیگر بعضا قوانین دست و پارگیر اداری و بروکراسی پیچیده ای در این حوزه وجود دارد که مانع ساماندهی و دریافت پروانه کسب به موقع برای متقاضیان شده است .

شایگان مدیر شبکه بهداشت محیط غرب کرج نیز در ادامه این نشست در سخنانی تصریح کرد : مجموعه شبکه بهداشت محیط طی سال جاری همکاری بسیار سازنده ای را با اصناف داشته است .

وی در خصوص انتقادات روسای اتحادیه های اظهار داشت : آیین نامه ها وضوابط عمومی بهداشت ،قانون هستند و تبعیت و اجرای آن الزامیست .ولی این آمادگی وجود دارد تا مخاطرات و نگرانی های مورد اشاره روسای اتحادیه های صنفی با نگاه دقیق تری مورد بررسی قرار گیرد  وطی آن به یک  راهکار مشخص و مشترک با هدف حل موانع و مشکلات دست یابیم .

در بخش دیگری از این نشست آقایاری معاون دادستان کرج ضمن تشکر از بانیان برگزاری جلسه در سخنانی خاطر نشان کرد : تلاش و اهتمام مجموعه اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی کرج در حوزه سلامت عمومی و همکاری با دیگر نهاد ها و متولیان بهداشتی استان در این راستا جای تشکر و قدردانی دارد و همه دست اندرکاران این حوزه باید نهایت تلاش و توان خود را در جهت افزایش فرهنگ عمومی و ارتقاء سلامت در جامعه بکار گیرند .

وی افزود : دستگاه قضایی استان البرز تمامی امور مرتبط با سلامت عمومی جامعه را در اولویت برنامه های خود دارد و در برخورد و مواجه با تخلفات این حوزه بسیار قاطع و مصمم است و به عبارتی دیگر سلامت عمومی جامعه بعنوان خط قرمز دستگاه قضایی مد نظر بوده و خواهد بود .

آقایاری با اشاره به موضوعات مطرح شده توسط روسای اتحادیه های صنفی یادآور شد : نگاه و رویکرد تمامی عزیزان ، حل مشکلات اعضاء تحت پوشش و برقراری نظام سالم اقتصادی است که این رویکرد کاملا مورد قبول و احترام است ، اما از سویی دیگر تمامی دست اندرکاران و متولیان امر تهیه ،تولید و توزیع فرآورده های غذایی و خوراکی ، سلامت عمومی جامعه  را بعنوان یکی از اساسی ترین مبانی اجتماعی مد نظر داشته باشند و در اجرای قوانین ، آیین نامه ها و ضوابط بهداشتی سخت گیر باشند . چرا که سخت گیری و حساسیت در این رابطه ضامن برقراری سلامت جسمی و روانی عموم جامعه  خواهد شد و منافع آن شامل حال تمام شهروندان ایرانی خواهد شد .

وی در ادامه به برخی مشکلات سطح بازار در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود : متاسفانه به رغم تمام تلاش ها و طرح های مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی ،هنوز هم شاهد وجود کالاهای فاقد استاندارد در سطح بازار هستیم که عموما از طریق شبکه های زیر زمینی قاچاق تهیه و توزیع می شوند . که بعنوان نمونه می توان به محصولات بهداشتی و آرایشی اشاره کرد .

وی افزود : در رابطه با مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و صدمات جبران ناپذیر آنها بر جسم و روان مصرف کنندگان ،مقالات بی شماری در نشریات و فضای مجازی منتشر می شود  و عواقب استفاده از این محصولات به طور روزانه به اطلاع مردم می رسد .اکثر ما با گرفتاری ها و مشکلات ایجاد شده برای مصرف کنندگان این قبیل محصولات تقلبی آشنا هستیم .  فعالان این حوزه نیز باید توجه کنند که فروش حتی یک محصول تقلبی و فاقد استاندارد تا چه اندازه در امنیت روانی جامعه تاثیرگذار است .بنابراین به عنوان یک فرد صنفی وظیفه دارند تا از خرید و فروش این محصولات فاقد استاندارد  که از طریق مبانی غیر رسمی و فاقد مجوز توزیع می شوند خود داری کنند و راه را برای فعالیت سودجویان این حوزه مسدود کنند .

وی در ادامه ضمن انتقاد از فعالیت برخی نانوایی ها در کرج خاطر نشان کرد : نان اصلی ترین غذای بشر بوده و از دیرباز در سفره مردم جهان بویژه ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته است . نان همواره به عنوان نماد برکت و رزق و روزی مطرح بوده و در فرهنگ های مختلف جهان قابل احترام و ارزش بوده است .اما روند تهیه این فرآورده غذایی مهم در کشورمان همواره با چالش و معضلات فراوان روبرو بوده است . و با کمال تاسف باید گفت که مشکلات فراوانی در این حوزه وجود دارد که سرمایه کلان کشور را به هدر می دهد .

وی افزود : حرفه نانوایی یکی از مقدس ترین و سخت ترین شغل هاست و فرد نانوا همواره بعنوان یک انسان تلاش گر و زحمتکش مورد احترام مردم قرار داشته است . بنده از نانوایان زحمتکش و دیگر عزیزان فعال در این حوزه درخواست دارم ، مقام  حرفه مقدس و با ارزش خود را بیشتر بدانند  و با ارائه نان سالم به شهروندان از جایگاه اجتماعی و معنوی خود پاسداری کنند .

آقایاری افزود : اجرای طرح های خود نظارتی و تشدید بازرسی ها از سوی اتاق اصناف مرکز استان البرز که منجر به ثبات بازار و پیشگیری از تنش و التهاب در سطح بازار شده است جای قدردانی دارد ، و ضروریست تا این روند در تمامی ایام سال و در مقاطع مختلف دنبال شود . شناسایی واحد های فاقد پروانه کسب در راستای ساماندهی و سالم سازی فضای کسب و کار، ارائه طرح و برنامه های جامع در خصوص انتقال صنوف مزاحم شهری مانند ضایعاتی ها به خارج از شهر و ... از جمله مواردی هستند که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد : دادستانی کرج نیز در تمامی مراحل کار و برخورد قضایی با متخلفان صنفی بویژه در حوزه سلامت ،همواره آماده است و آمادگی خود را جهت هر گونه تعامل و همکاری با تشکل ها صنفی اعلام می دارد .