ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

sabr 12 احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در آغاز ضمن تقدیر شایسته از همکاری اتاق اصناف و بیست سازمان و نهاد در برگزاری این همایش، در سخنانی گفت: ستاد ملی صبر بر اساس دغدغه های رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی راه اندازی شده است تا قوای مجریه و قضائیه و دستگاه های انتظامی برنامه‌های مشترک را برای ارتقای فرهنگ صلح و مدارا عملیاتی کنند.

وی با اشاره به 10 جرم پرتکرار کشور گفت: وقوع بیشتر این جرایم ریشه در نبود صبر دارد و آمار این نوع پرونده‌ها در کشور و استان البرز در حال افزایش است تا جایی که در زمینه توهین در 6 ماهه نخست امسال به نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد را شاهد هستیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به مطالعه‌ای که امسال در دادسرای عمومی و انقلاب کرج در مورد علل و انگیزه های وقوع قتل در استان انجام شده توضیح داد: بر اساس این مطالعات بیش از 80 درصد قتل‌ها فاقد برنامه قبلی بوده و در نتیجه تصمیم آنی رخ داده است.

وی بر لزوم افزایش فرهنگ صبر و مدارا از سنین پایین در کودکان و نوجوانان تاکید کرد

درادامه این همایش،حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی ،صبر و مهربانی را امری بدیهی و ریشه‌دار در اعتقادات ایرانیان قلمداد کرد وافزود : ایرانی‌ها همواره در طول تاریخ با وجود اعتقادات مختلف که داشتند مهربانی و صبر را ارج می‌نهادند و این فرهنگ با ورود اسلام به حد اعلای خود رسید.

وی با تاکید بر سرلوحه قرار دادن صبر در همه ناملایمات زندگی متذکر شد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره مدارا مقدم بر جنگ بوده است و تا جایی که امکان داشته تلاش شده است تا از جنگ پیشگیری شود.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه از مردم خواست با حضور در شبکه‌های اجتماعی به گسترش فرهنگ صبر کمک کنند و پیشنهاد داد در فضای مجازی با استفاده از هشتگ های «#می‌بخشم»، «#صبورم»، «#بخشایش-حسینی» در این زمینه حمایت خود را از صبر اعلام کنند.

وی همچنین از آغاز طرح «خادم‌یار حقوقی» با کمک آستان قدس رضوی خبر داد و توضیح داد: بر اساس این طرح، صلح و سازش‌هایی با عنوان «بخشایش رضوی» در حرم امام رضا (علیهم السلام) انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی در پایان گفت: مردم در فضای مجازی می‌توانند همیار صبر باشند و در فرهنگ‌سازی صبر و مدارا کمک کنند که برای این منظور پایگاه «sabr.ir» توسط معاونت فرهنگی قوه قضائیه راه اندازی شده است.

  دکتر غلامعلی افروز از چهره‌های ماندگار کشور و رئیس سابق دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز در سخنانی به تشریح مبانی صبر و گذشت در نهاد خانواده پرداخت .

وی در همین رابطه گفت : اگر خواستار آرامش در زندگی خویش هستیم باید از ته دل صبور باشیم  که لازمه آن ایجاد پیوندهای عاطفی در خانواده ها است.

وی با بیان اینکه تقویت پیوندهای عاطفی و حقوق عاطفی ،مهمترین مسئله در جهان امروز است گفت: باید در خانواده سه حق رعایت شود تا شاهد تربیت فرزندان بر اساس فطرت باشیم که این سه حق شامل احساس امنیت، محبوبیت پدر و مادر و حس دوست داشتن زن و شوهر نسبت به همدیگر است.

حمید کریمی رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز نیز در گفتگوی کوتاهی هدف از برگزاری این همایش را ترویج الگو های رفتاری سالم و ارزشمند در بطن جامعه عنوان کرد و افزود : صبوری ،گذشت ،مهربانی ،رافت و بخشندگی از جمله ویژگی هایی هستند که از سوی بزرگان دینی و صاحبان خرد و اندیشه، بعنوان مسیر اصلی رسیدن به کمال و آرامش در زندگی مورد تاکید قرار گرفته اند .

کریمی افزود : متاسفانه بخش اعظمی از مشکلات ،گرفتاری ها و دغدغه های انسان امروزی ناشی از نادیده گرفتن و بی ارزش پنداشتن همین ارزشهای اخلاقی و نصایح بزرگان دینی است .که اگر تنها ذره ای از این خصلت های اخلاقی ،مانند صبر و گذشت در سطح جامعه و توسط مردم مورد توجه بیشتری قرار بگیرد ،فضای عمومی جامعه ما ،آرام تر و با صفا تر خواهد شد .

وی افزود : اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی تحت پوشش در راستای برنامه ها و اهداف آموزشی تعیین شده ،وظیفه خود دانستند تا در برگزاری این همایش بزرگ معنوی ، مشارکت کنند و نقش خود را بعنوان بزرگ ترین و موثر ترین تشکل غیر دولتی ، ایفا کنند .

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد تا خصوصیات و منش های رفتاری ارزشمند مانند "صبر و گذشت" در سطح جامعه بویژه در حوزه کسب و کار نهادینه شود تا در سایه آن محیطی آرام و ایمن جهت زندگی شاد تمامی مردم شریف ایران فراهم شود .

در پایان این مراسم از 40 نفر از اسطوره های صبر در استان البرز در آستانه چهل سالگی انقلاب با اهدای الواح امضا شده توسط رئیس کل دادگستری استان البرز تقدیر شد.

sabr 10

sabr 1

sabr 2

sabr 3

sabr 4

sabr 5

sabr 6

sabr 7

sabr 8

sabr 9

sabr 11

sabr 12