ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

علی اکبر امیدوار از جمله اولین عکاسان شهر کرج و چهره ای شناخته شده در میان فعالان و علاقمندان به هنر عکاسی در این شهر است. خدمات وی برای بسیاری از هنرمندان عکاس و تصویر بردار و تلاشهایش در اتحادیه صنف عکاسان و فیلم برداران کرج در جهت ساماندهی فعالیت های صنفی و حرفه ای این حوزه شایان توجه است .
وی در گفتگوی کوتاهی می گوید : بنده از سن 11 سالگی وارد این شغل شدم . ابتدا به عنوان شاگرد در یک واحد صنفی عکاسی در تهران مشغول به کار شدم . پس از چند سال کسب مهارت و به دست آوردن تجربه کافی در این حوزه ، عکاسی شیوا را در سال 1348 در کرج راه اندازی کردم . چند سال پس از آن نیز( سال 1355 ) توانستم عکاسی دیگری را با نام ایران فیلم در خیابان ادهم کرج راه اندازی کنم . با سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای که در خرید و تهیه انواع دستگاه های چاپ رنگی انجام دادیم . به سرعت در میان مشتریان کرجی شناخته شدیم و نام ایران فیلم بعنوان برترین مجموعه چاپ عکس رنگی در کرج مطرح شد . موفقیت های این مجموعه با افتتاح شعبات دیگری در مناطق مختلف شهر افزایش یافت .
وی می افزاید : حرفه عکاسی تا پیش از ظهور دوربین های دیجیتالی و گسترش روزافزون آن در میان مردم ، از رونق خوبی برخوردار بود . تمایل مردم به خرید دوربین های شخصی و ثبت تصاویری از رویداد ها و اتفاقات مهم زندگی شان ، انتشار روزنامه های محلی و دعوت از علاقمندان هنر عکاسی جهت ثبت وقایع اجتماعی و موارد دیگری از این دست ، از دلایل محبوبیت عکاسی و استقبال از آن بعنوان یک شغل هنری به شمار می رود . ضمن آنکه جنبه های درآمدی این حرفه نیز برای علاقمندان قابل توجه و مهم است .
وی می افزاید : با ظهور دوربین های دیجیتالی ، تحولات عظیمی در دنیای عکاسی بوجود آمد . ذخیره تصاویر در حافظه کامپیوترهای شخصی یا گوشی های موبایل ، بازار چاپ و ظهور عکس را از رونق انداخت . دیگر از آن صف های طولانی مقابل درب لابراتوارها و واحد های صنفی چاپ عکس خبری نیست . تمام دستگاه های گران قیمت و سنگینی که با زحمت فراوان خریداری شده اند ، کاربرد خود را از دست داده اند و در انبارها خاک می خورند و البته گریزی از آن نیست . پیشرفت تکنولوژی این تبعات را هم دارد . باید آنرا بپذیریم و همسو با آن حرکت کنیم . معلومات و دانش خود را در خصوص شغل و حرفه ی خودمان ، به روز رسانی کنیم . هنر عکاسی به سرعت در مسیر تخصصی و علمی پیش می رود . اگر بایسیتم و فقط نظاره گر آن باشیم ، از غافله جا می مانیم .