ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

کارگاه آموزشی اتحادیه صنفی قنادان کرج با حضور دکتر جعفری نیا ، معاونت بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی .  شایگان ، رئیس اداره بهداشت منطقه غرب کرج . اسدی ، رئیس اداره بهداشت شرق کرج . سروان عزیزی ، نماینده اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی ، هیات رئیسه اتاق اصناف و اعضای تحت پوشش این اتحادیه صنفی ، سه شنبه پانزدهم بهمن ماه سال جاری برگزار شد .

در آغاز این نشست بهروز حصاری ، رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز ضمن تبریک فرارسیدن چهل و یکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و گرامیداشت چهلمین روز شهادت سربازان جبهه مقاومت ، سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در سخنانی خاطر نشان کرد : ارتقاء سطح معلومات و دانش فعالان صنفی از طریق برگزاری دوره های آموزشی یکی از برنامه های اصلی اتحادیه های صنفی است که طی آن تمامی مسائل مرتبط با صنف در حوزه های بهداشت ، دارایی ، مقررات انتظامی ، قوانین نظام صنفی و آیین نامه های مرتبط با شرح وظایف فرد صنفی ، مشتری مداری ، مکاسب ودیگر مطالب مفید و آموزنده ، مورد اشاره قرار می گیرند .

وی افزود : حضور در این دوره های آموزشی  و شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه های اساتید و دیگر همکاران صنفی ، بستر مناسبی را برای طرح  و تحلیل مسائل صنفی  و کاهش معضلات و موانع خرد و کلان سطح بازار بوجود  می آورد ، لذا شرکت  در گردهمایی های صنفی و دیگر نشست های دوستانه که در همین راستا برگزار می شوند را به تمامی همکاران صنفی توصیه می کنم .

حصاری با تشکر از تلاش و اهتمام هیات مدیره اتحادیه صنفی قنادان در برگزاری این کارگاه آموزشی افزود : حضور پر رنگ و قابل توجه اعضای  محترم صنف قنادان در این  محفل صنفی ، نشانه ای از تعامل وارتباط صمیمانه هیات مدیره با همکاران صنفی و تمایل و اشتیاق همکاران ، به  دانستن و حرکت به سمت تعالی و احیاء ارزشهای این صنف در سطح جامعه دارد. و هر چه این تعامل و ارتباط مستحکم تر و عمیق تر باشد ،  پایگاه اجتماعی  صنف در سطح جامعه  نیز استوارتر و غنی تر خواهد بود .

وی در ادامه یادآور شد : هیات رئیسه اتاق اصناف همواره  پیگیر حل معضلات و موانع پیش روی فعالان صنفی بوده و تلاش دارد با همکاری نمایندگان صنوف ، نسبت به طرح مسائل با مسئولان ادارات و دستیابی به نقطه تفاهم و راهکار مشترک ،دست یابیم .برگزاری همین نشست و گفتگو با مسئولان شبکه  بهداشت محیط و اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا در همین راستا و با انگیزه برطرف کردن ابهامات و شفاف سازی مسائل در این حوزه ها انجام می شود که امیدواریم مورد توجه حاضران قرار گیرد .

رضا امامی رئیس اتحادیه صنف قنادان کرج در ادامه این کارگاه آموزشی ضمن خیر مقدم به همکاران صنفی خود ، از همکاری مسئولان ادارات بهداشت کرج با اتحادیه تشکر کرد و افزود : یکی از نکات مهم و قابل توجه  برای فعالان این صنف ،رعایت موازین بهداشتی و پاکیزکی فضای تهیه و پخت شیرینی است .

وی افزود : هر فرد قناد و هر شخص دیگری که در محیط قنادی مشغول به کار است باید  خود را متعهد به اجرای قوانین و رعایت موازین و آیین نامه های بهداشتی بداند ،چرا که تولیدات نهایی این صنف ،ارتباط مستقیم با سلامت عمومی جامعه دارد و کوتاهی یا بی توجهی به این امر مهم ،موجب بی اعتمادی مردم به خدمات این صنف می شود .

وی افزود : همه باید تلاش کنیم تا اعتبار ،منزلت و جایگاه اجتماعی صنف قنادان محفوظ بماند و اعتماد عمومی نسبت به خدمات ما روز به روز بیشتر شود .

امامی یادآور شد : ابهامات و انتقاداتی در خصوص نحوه تنظیم گزارش بازرسان شبکه بهداشت کرج و اظهارنظرهای شخصی در خصوص واحد های صنفی قنادی وجود دارد که این نشست با هدف بیان موضوعات و دغدغه خاطر همکاران و پاسخ مسئولان محترم اداره بهداشت ترتیب یافته است که امیدواریم در طول این نشست ،تمامی ابهامات برطرف شود.

در ادامه این نشست سروان عزیزی نماینده اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی به تشریح قوانین انتظامی در خصوص فعالیت واحد های صنفی قنادی ، ساعت کار قانونی و توجه متصدیان واحد های صنفی به شئونات اسلامی پرداخت .
در ادامه ،آقایان جعفری نیا معاونت بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرج ، شایگان ،رئیس اداره بهداشت محیط غرب کرج و اسدی مدیراداره بهداشت محیط شرق کرج نیز در سخنانی به تحلیل وضعیت بهداشت در واحد های صنفی قنادی ،چگونگی پیشگیری از گسترش میکروب ها در محیط قنادی ها ،استفاده از مواد اولیه دارای نشان سیب سلامت ، شرایط فعالیت کارگاه های خانگی تولید شیرینی و ضوابط مربوط به آنها ، دستورالعمل های اداره بهداشت در این حوزه و تلاش همگانی در جهت حرکت به سوی جامعه ای سالم پرداختند .
در بخش دیگری از این نشست علی رجب زاده عضو هیات مدیره اتحادیه و نماینده اتاق اصناف در اداره بهداشت نیز گزارش کوتاهی از بازرسی ها و مجموعه اقدامات و همکاری های فیمابین اتحادیه قنادان و اداره بهداشت بیان کرد .وی در همین رابطه گفت : آمار بازرسی های مشترک و بازدید های دوره ای که با همکاری اداره محترم بهداشت انجام شده است در سال 1397،تعداد 281 واحد صنفی بوده که از این تعداد، 72 مورد تایید صلاحیت شده اند .در سال 1398 نیز ،از 163 واحد صنفی بازرسی بعمل آمده است که از این تعداد 72 واحد مورد تایید قرار گرفته اند .
در بخش دیگری از این نشست نیز ، چگونگی نصب صندوق مکانیزه در واحد های صنفی و آخرین قوانین و آیین نامه های سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص واحد های صنفی قنادی توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گرفت .

محمد حسین پیرایش کندری نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان نیز در بخش های مختلف این نشست آموزشی با برشمردن اهم مسائل و مشکلات صنفی ، خواستار همکاری بیشتر اعضاء صنف با اتحادیه و تلاش عمومی در جهت پاسداری از جایگاه و شان اجتماعی و کرامت ارزشمند صنف قنادان شد .
وی که مسئولیت اجرای این نشست آموزشی را بر عهده داشت در سخنان خود از آمادگی کامل هیات مدیره اتحادیه صنف قنادان با دیگر دستگاه های اجرایی ، با هدف ارتقاء سطح معلومات اعضاء صنف در حوزه های بهداشت فردی و محیط ، دارایی ،قوانین انتظامی ،تامین اجتماعی و ... خبر داد .
وی در همین رابطه گفت : صنف قنادان در تعامل با بخش های مختلف جامعه ،جایگاه و نقش خود را بعنوان یک صنف پویا ،هدفمند ،تاثیر گذار و مفید برای اجتماع ثابت کرده و در طول زمان برای احیاء و بالندگی نقش اجتماعی خود تلاش کرده اند .
وی افزود : وظیفه همکاران زحمتکش ،در وهله نخست ، حفظ و مراقبت از این جایگاه ارزشمند است .که این امر مهم با پیروی از قوانین ،رعایت موازین بهداشتی ، تعامل با اتحادیه ،همکاری با ادارات و نهاد های نظارتی و در نظر گرفتن شئونات جامعه اسلامی انجام خواهد شد .
وی افزود : یک قناد شایسته و وظیفه شناس و با وجدان ،خود را در برابر سلامت مردم مسئول می داند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و از انجام وظیفه و رعایت قوانین سر باز نزند . وهمه باید تلاش کنیم تا این فرهنگ و نحوه ی رفتار در سطح بازار و در میان صنف قنادان نهادینه شود .
پیرایش ضمن تشکر از همراهی و همکاری های شایسته مدیریت اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با این اتحادیه خاطر نشان کرد : در سایه تعامل و همکاری تمامی موانع و مشکلات بر طرف خواهند شد .و خوشبختانه با درایتی که هم اینک در سطح مدیریت اداره بهداشت وجود دارد ، امیدواریم به نتایج مطلوبی در بحث صدور استعلام بهداشت و تایید صلاحیت بهداشتی و رفع موانع در این رابطه دست یابیم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فروش خشکبار و شیرینی توسط دستفروشان ،وانت بارها و توزیع کنندگان فاقد جواز اشاره کرد و افزود : انتظار می رود مسئولان محترم استانی و مدیریت اداره بهداشت با همان نگاه و حساسیت ویژه ای که نسبت به واحد های صنفی و رعایت آیین نامه های بهداشتی در این واحد ها دارند ،به فروشندگان دوره گرد و خارج از شبکه قانونی هم توجهی داشته باشند و از فعالیت آنها که به طور گسترده در سطح شهر مشاهده می شود نیز جلوگیری کنند .
وی افزود : در حال حاضر این پرسش از سوی مردم وهمکاران بنده در صنف قنادان مطرح است که چرا ،تمام ضوابط و سخت گیری ها و آیین نامه ها فقط باید از سوی واحد های صنفی رعایت شود و هیچ انگیزه ای برای برخورد با دستفروشان وجود ندارد .
وی خاطر نشان کرد : ما به عنوان نمایندگان صنف قنادان ،از تمامی همکاران صنفی خودمان انتظار داریم و توصیه می کنیم که ضمن پاسداری از ارزشها و کارمت صنف به موازین بهداشتی توجه کنند و در چارچوب قانون فعالیت کنند .اما هنگامی که شاهد فعالیت بی ضابطه و فروش غیر بهداشتی خشکبار و شیرینی ،در کنار پیاده روها هستیم ، ده ها علامت سوال در ذهن مان ایجاد می شود .