ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

asnaf 4یکم تیرماه روز ملی اصناف ، فرصت کوتاهی را برای اهالی دنیای کسب و کار فراهم می آورد تا در نشست ها و محافل صنفی ، ضمن تجدید دیدار با بزرگان و پیشکسوتان ، در جریان آخرین رویدادها و وقایع اقتصادی کشور که مرتبط با امور اصناف است ، قرار گیرند.

همایش روز ملی اصناف در شهر کرج ، امسال با همت اتاق اصناف مرکز استان و با حضور چشمگیر چهره های سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی ، اجتماعی ، اقتصادی ، انتظامی و کارآفرینان و تلاشگران عرصه کسب و کار استان ، پنج شنبه هفتم تیرماه در سالن میلاد کرج برگزار شد.

همزمان شدن برگزاری این همایش با سالروز شهادت شهید بهشتی و 72 تن از سربازان صدیق انقلاب اسلامی ، فرصت مغتنمی را فراهم کرد تا در آغاز مراسم ،وقایع روزهای اول انقلاب مروری مجدد شود و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه ، بر ادامه راه شهدا و حرکت در مسیرانقلاب پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شود.

حمید کریمی رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز در آغاز این همایش روز ملی اصناف را به تمامی همکاران صنفی و تلاشگران این حوزه تبریک گفت.

وی همچنین سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش را به عموم مردم ایران بویژه مجموعه دستگاه قضایی کشور تسلیت گفت و خواستار تلاش و کوشش بیشتر همتایان صنفی خود در راه رسیدن به اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.

وی در همین رابطه گفت : درخت تنومند انقلاب اسلامی ایران با خون شهدای گرانقدر و مردان و زنان دلیر این سرزمین آبیاری شده و هم اکنون به صدای واحد امت اسلامی و نقطه امید مظلومان و دردمندان جهان تبدیل شده است.

وی افزود : این درخت تنومند نیاز به حمایت همه جانبه دارد ، چرا که در معرض انواع تهدیدها و کارشکنی ها قرار گرفته و دشمنانی که منافع خود را از این اتحاد و سربلندی در خطر می بینند، با انواع دسیسه ها و ترفندها تلاش دارند تا شاخ و برگ این درخت را از بین ببرند.

کریمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و وقایعی که طی روزهای گذشته در سطح بازار اتفاق افتاده است ،افزود : همانگونه که شاهد هستیم ، بازار کشورمان تحت تاثیر جریانات سیاسی و تحریم های اقتصادی چند کشور سلطه گر به سرکردگی امریکا ، با التهاب و افزایش قیمت انواع کالا ها مواجه شده است که بخشی از این جریان ، ناشی از تحریم های اقتصادی و فشار مالی بر پیکره اقتصادی کشورمان است و بخشی دیگر ناشی از حرکت های برخی عناصر سودجو و تاثیرات روانی منفی بر جامعه می باشد.

کریمی افزود : مجموعه اصناف کشور همواره تلاش داشته است تا در چنین مواقعی ، هوشیاری کامل خود را حفظ کند و خود را وارد جریانات مخرب اقتصادی نکند و با رفتارهای منطقی ، از گسترش یک جریان اشتباه در سطح بازار جلوگیری کند.

کریمی افزود : باید توجه داشته باشیم که علت و عامل اصلی نوسانات بازار از خارج کشور و توسط دشمنان ، کنترل می شود و اصناف نه تنها هیچگونه دخالتی در جریان نوسان قیمت ها ندارند بلکه به شدت با جریانات مخرب و التهاب در بازار مخالف بوده و هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز افزود :اصناف همواره در خط مقدم خدمت به مردم قرار داشته اند و با تکیه به توانمندی های خود ، در بسیاری مواقع حامی و پشتیبان دولت در اجرای طرح های بزرگ اقتصادی بوده اند.

در شرایط فعلی تنها انتظاری که اصنافیان از دولتمردان دارند آن است که صدایشان شنیده شود . برخی خواسته ها و حرف های مجموعه اصناف کاملا منطقی و قانونی است که باید شنیده شده و به آنها پاسخی شفاف و منطقی داده شود.

کریمی افزود : اتاق اصناف به عنوان نماینده این بخش بزرگ از جامعه وظیفه خود می داند که درجهت دفاع از حقوق فعالان صنفی تلاش کند . و صدای کسبه و بازاریان را به گوش مسئولان برساند و از کسبه محترم شهر تقاضا دارد تا خواسته های قانونی خود را در فضایی دوستانه با نمایندگان خود در میان بگذارند تا بتوانیم در محیطی آرام و به دور از تنش ، مشکلات را بررسی و برطرف نماییم .و اجازه ندهیم تا برخی فرصت طلبان آب به آسیاب دشمن بریزند و از موقعیت بوجود آمده به نفع خود سواستفاده کنند.

وی افزود: بنده به نیابت از کسبه محترم و زحمتکش شهر کرج اعلام می کنم که اصناف خود را خادم مردم می دانند و با این باور و اعتقاد که کاسب حبیب خدا می تواند الگویی شایسته و قابل اعتماد در میان مردم باشد، تلاش داریم تا در کنار دیگر آحاد جامعه ، در راه سربلندی، استقلال و عزت ایران اسلامی گام برداریم و همگی در کنار یکدیگر به ایرانی بودن خودمان افتخار کنیم.

در ادامه این مراسم ، دکتر شاهمرادی رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان البرز نیز در سخنانی روز اصناف را به تمامی فعالان این حوزه تبریک گفت و افزود : در استان البرز بالغ بر 80 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب مشغول به فعالیت صنفی هستند که از این تعداد حدود 10 هزار واحد به دلایل مختلف موفق به دریافت پروانه کسب نشده اند. در این میان بیش از 10 هزار واحد صنفی تولیدی فعالیت دارند که می توانیم از آنها بعنوان واحدهای بالقوه صنفی نیز یاد کنیم.بعنوان مثال یک واحد تولیدی پوشاک که با ده یا پانزده نیرو دائر است ، توان آنرا دارد تا این تعداد کارگر را به چند برابر افزایش دهد.و خوشبختانه بستر لازم جهت این اتفاق مهم در سطح استان البرز فراهم است که جا دارد مدیریت کلان استان در تصمیمات و برنامه های اقتصادی ، روی توانمندی های بالقوه این تعداد توجه بیشتری داشته باشند و از ظرفیت های موجود در جهت رونق اقتصادی منطقه استفاده بیشتری ببرند.

وی در ادامه افزود : طی چند سال گذشته ، توجه تمامی مسوولان کشور بویژه رهبر معظم انقلاب ، روی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم تکیه داشته است. بر همین اساس باید از ظرفیت ها و توانمندیهای بالای اصناف بعنوان پبش قراولان پیاده سازی برنامه ها و سیاستهای اقتصادی ، استفاده بیشتری شود.

وی افزود :تعامل و ارتباط تنگاتنگی که میان اصناف و مردم وجود دارد ،یک زنجیره کامل و حس اعتماد و پیوند را بوجود آورده است که این فضای صمیمانه در کنار باورهای مذهبی مستحکم تر شده است و در بخش های دیگر کمتر مشاهده می شود.


دکتر شاهمرادی افزود ، این فضای فرهنگی و صمیمانه که هویت و چارچوب اصلی بازارهای ایرانی را تشکیل می دهد ، همانگونه که در دیگر تعاملات اجتماعی تاثیرگذار و مفید بوده است، باید در بحث حمایت از کالای ایرانی و تشویق مردم به استفاده از محصولات ساخت ایران نیز وارد شود و از تمام امکانات خود در این زمینه استفاده کند.

وی افزود : چرخه اقتصادی کشور ما ، امروز به فضایی آرام و سرشار از حس اعتماد به کالای ایرانی و همکاری و مشارکت تمام دست اندرکاران و فعالان این حوزه نیازمند است.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه های اصناف کرج در سالهای گذشته در بحث ساخت و راه اندازی شهرک صنفی و صنعتی شیخ آباد اشاره کرد و افزود : طرحی که می توانست به یک الگو در سراسر کشور تبدیل شود ،به دلیل مشکلات حقوقی بسیار جزئی ،هنوز بلاتکلیف است و میلیاردها تومان سرمایه صنوف مختلف در آن منطقه بلا استفاده مانده است که جا دارد استاندار محترم و دیگر مسئولان با توجه به ظرفیت های بالقوه این مجموعه عظیم ،هر چه سریعتر نسبت به حل مشکلات آن اهتمام ورزند .

در ادامه این مراسم محمد مهدی غفوریان ،عضو هیات رئیسه اتاق اصناف و رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی و لوازم جانبی کرج نیز به بیان مشکلات بوجود آمده در حوزه تلفن همراه کشور پرداخت و خواستار برخورد قاطع مسئولان با برهم زنندگان نظم و امنیت و شایعه پراکنان در سطح بازار شد .

وی در همین رابطه گفت : بر اساس اخبار رسمی منتشر شده ،حدود 35 شرکت با دریافت ارز دولتی با هدف واردات گوشی تلفن همراه ،با دو روش به مشکلات این حوزه دامن زده اند .در موضوع اول ،تعدادی از این شرکت ها ،تمام ارز دریافتی را جهت خرید و واردات گوشی های تلفن همراه به کشور ،هزینه نکرده اند . به عبارتی دیگر بخش قابل توجهی از ارز دریافتی را در جای نامشخصی هزینه کرده اند که ارتباطی با تلفن همراه ندارد . بنابراین گوشی مورد نیاز بازار اصلا وارد کشور نشده است .از طرفی دیگر تعدادی از این شرکت ها ،محصولات خود را به بازار عرضه نکرده اند و به نوعی می توان گفت که گوشی های تلفن ،توسط این شرکت ها احتکار شده است . متعاقب این اتفاق ،بازار با کمبود کالا و افزایش بی ضابطه قیمت ها مواجه شده است که بیشترین ضرر و خسارت و تنش در این میان ،متوجه واحد های صنفی خرده فروشی شد.

غفوریان در ادامه از اقدام موثر وزیر ارتباطات در انتشار لیست شرکت های متخلف و معرفی آنها به مردم و مراجع قضایی تقدیر کرد و افزود: امیدوار هستیم این اتفاق در بحث دیگر کالاها و دیگر متخلفان که فقط در فکر منافع شخصی هستند بیافتد و با اخلال گران اقتصادی و بر هم زنندگان امنیت در جامعه بر اساس قانون برخورد شود .

وی افزود : خوشبختانه در شهر کرج و پیرو ورود ریاست محترم اتاق اصناف از ادامه روند مخرب در بازار جلوگیری شد و طی نشست هایی که با حضور مسئولان محترم سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه های نظارتی و امنیتی داشتیم ،مصوبات خوبی به امضاء رسید که نتایج آنرا در روزهای آینده به اطلاع همکاران و شهروندان محترم شهر کرج خواهیم رساند .

غفوریان افزود : امیدواریم ،طبق اظهارات وزیر محترم ارتباطات ،طی روزهای آینده شاهد بازگشت آرامش به فضای کسب و کار تلفن همراه در کشور باشیم .

در ادامه این مراسم ،سردار محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز نیز ضمن تبریک روز اصناف به تشریح برنامه های نیروی انتظامی در زیمنه برقراری امنیت در جامعه با همکاری تمامی دستگاه ها از جمله اصناف پرداخت .

وی در همی رابطه گفت : همکاری تشکل های صنفی با نیروی انتظامی همواره به عنوان یک اصل مهم در برنامه ها و چشم اندازهای نیروی انتظامی مطرح بوده است .بر همین اساس ،طرح های نظارتی و امنیتی و دیگر برنامه های پیشگیرانه ،با تعامل و همکاری اتحادیه های صنفی انجام شده است .

وی افزود : نیروی انتظامی خود را یک نهاد و نیروی مردمی می داند و بر همین اصل ،پاسخگویی به مردم و شفاف سازی امور را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است . برای اجرای هر چه بهتر این اصل ،نخست بایستی رفتار،کردار و نگاه پرسنل خود را به این امر مهم معطوف می کردیم که اقدامات ارزنده ای در راستای تعالی رفتاری و شخصیتی کارکنان نیروی انتظامی در دستور کار قرار گرفت و انجام شد .

وی در ادامه به جزئیات طرح های فرهنگی نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود : مجموعه تلاش هایی که در این حوزه انجام شده است ،میزان اعتماد و رضایت شهروندان را از عملکرد نیروی انتظامی افزایش داده است ،اما این به منزله اتمام کار نیست .بدون شک برنامه های تعالی رفتاری و فرهنگی نیروی انتظامی به هدف خدمت صادقانه به مردم عزیز ایران ادامه خواهد یافت .

عزیز اکبریان ،نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این مراسم نیز به تشریح مشکلات و تنگناهای اقتصادی پیش روی اصناف اشاره کرد و افزود : تلاش و زحمت مجموعه اصناف نادیده گرفته می شود و این انتقادیست که بر مجموعه مدیران این شهر وارد است .

وی افزود : اصناف شریان های اقتصادی و حیاتی شهر هستند و بدون حضور و فعالیت آنها تمامی سرچشمه های حرکت و تلاش در سطح شهر خشک خواهند شد . بنابراین توجه به خواسته های قانونی و رفع گرفتاری های این بخش مهم از جامعه ،باید در اولویت برنامه های تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی قرار گیرد .

در ادامه این نشست دکتر نجفی استاندار البرز نیز ضمن گرامیداشت شهدای هفتم تیر ،روز اصناف را به اهالی دنیای کسب و کار تبریک گفت و در آغاز سخنان خود از اصناف بعنوان یاران با وفای انقلاب و تلاشگران خستگی ناپذیر سنگر اقتصادی کشور یاد کرد .

وی در همین رابطه گفت : تشکل های صنفی ،مطمئن ترین مکان جهت بیان مشکلات و طرح مطالبات قانونی کسبه هستند و تجربیاتی که در سطح کشور و طی سالهای گذشته حاصل شده است ،می تواند ما را در پیشبرد امور اقتصادی کمک کند .

دکتر نجفی با تقدیر از تلاش های مجموعه اصناف کرج در عرصه های اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی و راه اندازی بنیاد نیکوکاری و خیرین اصناف و حرکت های خیرخواهانه و انسان دوستانه ای که تاکنون انجام شده است ،خاطر نشان کرد : تمام مردم ایران با شرایط کنونی کشور که ناشی از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش است ،آشنا هستند و باید بدانند که دولتمردان به نیابت از ملت شریف ایران ،پای حقوق مسلم مردم می ایستند و از آن دفاع می کنند و یک قدم از خواسته های قانونی خود عقب نمی روند .

در بخش پایانی این مراسم نیز،تنی چند از فعالان صنفی ،روسای اتحادیه های صنفی و بازرسان واحد بازرسی و نظارت اصناف ،با اهداء لوح تقدیر و یک جلد کلام اله مجید مورد تقدیر قرار گرفتند .

پخش سخنان شهید دکر بهشتی و پخش کلیپی از مجموعه فعالیت های اتاق اصناف و بازار کرج نیز از دیگر بخش های این مراسم بود که مورد توجه حضار قرار گرفت .

 asnaf 1

asnaf 2

asnaf 4

asnaf 5

asnaf 6

asnaf 7

asnaf 9

asnaf 11

asnaf 12

asnaf 14

asnaf 16

asnaf 17

asnaf 18

asnaf 19

asnaf 20asnaf 22

asnaf 23

asnaf 24

asnaf 25

asnaf 26

asnaf 27

asnaf 28

asnaf 29

asnaf 30

asnaf 31

asnaf 32

asnaf 33

asnaf 34

asnaf 35