امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

در زمینه اندیشیدن تدابیر لازم جهت استقبال از سال تحصیلی جدید؛نشریه شهروندما میزگردی تخصصی با حضور کاظمینی مدیرکل اجتماعی استانداری البرز، عیوضی پرگو نایب رئیس دوم اتاق اصناف مرکز استان البرز و محسن تدین نماینده دادستان برگزار کرد.

جلیل عیوضی پرگو نایب رئیس دوم اتاق اصناف البرز در این میز گرد تخصصی ضمن پرداخت به فعالیت‌های اتاق اصناف در این حوزه اظهار کرد:در زمینه بازرسی از اصناف با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی، واحد بازرسی اتاق اصناف با حضور افراد باتجربه و آموزش دیده در سه موضوع قیمت، کیفیت کالا و کالاهای قاچاق و استفاده از کالای ایرانی اقدام به بازرسی از واحدهای صنفی، مطابق هر ساله می نماید.

عیوضی پرگو با بیان این مهم که در این بازرسی ها اتحادیه ها همراه ما هستند گفت: تیم های بازرسی متشکل از بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه ها و همچنین افراد هیات مدیره ،تعزیرات و ... به ما کمک می‌کنند تا فعالیت ها و بازرسی های لازم در این زمینه مورد انجام قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی بازرسانی از اتحادیه پیرهن دوزان، خیاطان، نوشت افزار، اتحادیه پوشاک، کیف و کفش و سراجان با ما همراهی های لازم را در بازرسی از این واحدهای صنفی به عمل می‌آورند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف البرز ادامه داد: مانوری با حضور اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن، بازرسین اداره کل صمت انجام شد و اتحادیه ها نیز در غالب یک مجموعه در برگزاری این مانور که مرتبط با بازگشایی مدارس بود به ما کمک کردند.‌

این مسئول خبر داد: بازرسی ها به صورت مستمر تا سوم‌مهرماه در شیفت صبح و عصر ادامه خواهد داشت و قصد داریم این طرح را تا پایان مهرماه ادامه دهیم.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف با بیان این که شکایت شهروندان در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌شود اظهار کرد: با ارجاع شکایت از سوی شهروندان ازطریق سامانه به ما ،شکایت ها جهت بررسی و دریافت گزارش به اتحادیه ها فرستاده میشود.

وی بیان کرد: اما تلاشی شود مشکلات و شکایت‌های واصله به صورت کدخدامنشانه و ریش سفیدی  در شورای حل اختلاف حل و فصل شود ‌که در این زمینه در بخش صلح و سازش عملکرد خوبی داشته ایم.

پرگو تصریح کرد: در برخورد با تخلفات باید گفت که اتاق اصناف قانونگذار نیست و تنها مجری قانون است.

عضو اتاق اصناف با اشاره به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی عنوان کرد: به عنوان یک کاسب شخصا مخالف برگزاری بازارچه و نمایشگاه‌ها هستم چرا که کاسبان در محیط استاندارد، دارای پروانه کسب و صرف هزینه هایی اقدام به فروش اقلام خود می‌کنند و برگزاری بازارچه خصوصا در فصولی که فصل فروش اقلام برخی کسبه است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سبب زیان اصناف می شود اما در کل تابع قوانین در این زمینه هستم.

وی با طرح این موضوع که‌ با این مدل ،عرضه کالاها رقابتی می شود تصریح کرد: به نظرم به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خود اتحادیه ها و اعضای آن باید اقدام به برگزاری و ایجاد آن کنند.

وی گفت: در هیچ برهه ای از کشور تاکنون همانند امروز ارائه کالاها رقابتی نبوده است.

وی مطرح کرد: وجود یک واحد صنفی دارای مشخصه و دارای جا و مکان ثابت علاوه بر کیفیت، سبب اطمینان خاطر خریدار از کیفیت جنس خریداری شده و در صورت ارجاع کالا زمینه مرجوع شدن کالا وجود دارد.

عیوضی پرگو اظهار کرد: همانطور که قبلا گفتم ما تابع قوانین کشور هستیم و تمامی تصمیمات قانون نظام صنفی و بسیاری از موضوعات در قانون نظام صنفی تخلف است و برای مشکلاتی همچون دستفروشی ما به عنوان اتاق اصناف نمی‌توانیم برخوردی قانونی با متخلفان در این خصوص داشته باشیم وتمام‌ تصمیمات اخذ شده نیز زیر نظر کمیسیون تصمیمات انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع تکریم ارباب رجوع گفت: درب های اتاق ما همواره و هر روز به روی شهروندان باز است و حتی از ارتباطات شخصی برای راه اندازی کار مردم استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه این رضایتمندی را در بین مراجعه کنندگان می‌بینیم و از سوی آن ها بیان می شود.

پرگو افزود: در حوزه تکریم ارباب رجوع در هیات رئیسه و کارمندان نیز و ارزش‌گذاری آن فعالیت هایی انجام و لحاظ شده است.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف البرز با بیان این که در موضوع سلامت اداری فعالیت‌های خوبی انجام شده تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر انجام شده و استفاده از اتوماسیون شاهد کاهش مراجعات به اتاق اصناف و پاسخگویی سریع‌تر به قشر هدف مان هستیم.

این مسئول مطرح کرد: تسریع در جوابگویی نامه های اداری و ارباب رجوع و کاهش زمان پاسخگویی و رساندن آن به کمتر از،۴۸ ساعت گامی موثر در این زمینه بوده است.

جلیل عیوضی پرگو با اشاره به موضوع آموزش گفت: بخشی از آموزش‌های ما آموزش های موظف است که در این بخش و پروانه ها صاحب رتبه اول کشوری هستیم و در بخش آموزش‌های ترویجی همچنین کمیته آموزش اتاق بسیار فعال تر از سنوات قبل عمل کرده و بسیار پویا است.

پرگو اظهار کرد: در طرح شناسایی واحدهای فاقد پروانه کسب طی طرحی ۲۰ هزار واحد صنفی شناسایی و بخش بسیاری از آنها جوازدار شدند.

وی همچنین بیان کرد: با اجازه دادستانی نیز برخی بی مجوزها شناسایی و  پلمپ شدند.

این مسئول در محور دیگری از سخنان خود در این ميزگرد با اشاره به موضوع غیراستاندارد بودن برخی،نوشت افزارها تصریح کرد: متاسفانه برخی از این نوشت افزارها غیر استاندارد و حتی سمی و غیر بهداشتی هستند و سلامت فرزندانمان را به خطر می اندازند و عمده آن ها هم کالای قاچاق هستند که به صورت غیررسمی و قاچاق وارد کشور شده اند که باید در این زمینه مسئولان ذی ربط و خانواده ها دقت نظر کافی را داشته باشند.

 

روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان البرز