امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

 

داوود توانگررنجبر رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان و نوشت افزار مرکز استان البرز گفت:

بیش از ۴ سال تعطیلی و دخالت غیر اصولی برخی دستگاه ها در صنف لوازم التحریر این صنف را به ورشکستگی کامل کشانده است.

 

داوود توانگررنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اعلام این مطلب گفت: تعطیلی بیش از دو ساله مدارس و دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا از یک طرف و جلوگیری از توزیع کتاب‌های درسی در صنف کتابفروشان و لوازم‌التحریرفروشان سبب ورشکستگی کامل این صنف شده است.

 

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از مدارس علیرغم شهریه ای که از دانش آموزان می‌گیرند، بخش هایی را در مدارس خود ایجاد کرده اند که به سیمی‌کردن، جلد کردن و ... می پردازند و جالب تر اینکه معلمان همه دانش آموزان را مکلف می‌کنند که کتاب‌های خود را سیمی کنند. این کار در حیطه وظیفه شغلی و صنفی نوشت‌افزارفروشان است، اما متاسفانه این اقدام مدارس سبب شده تا ابزارهای درآمدی فعالان این صنف کاهش یافته و به حداقل برسد.

 

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتابفروشان شهرستان کرج افزود: علاوه بر این مشکلات، افزایش دستفروشان در معابر و ارائه محصولات بی کیفیت نیز بر کسادی بازار لوازم التحریر و کتاب در استان البرز افزوده است.

 

توانگر رنجبر با اشاره به فعالیت جدی این صنف تنها در طی یک ماه در طول سال اظهار کرد: در طی سال فقط یک ماه آن هم از پانزده شهریور تا پانزدهم مهر است که فعالان این صنف می توانند کسب درآمد کنند ولی متأسفانه در این ایام هم به دلیل عدم نظارت از سوی شهرداری ها در استان بازار آشفته می‌شود و تداخل صنفی از یک طرف، بحث ورود دست‌فروشان و اجناس غیراستاندارد و غیربهداشتی نیز از طرفی دیگر باعث می شود که فعالان این صنف امکان بهره برداری مناسب از بازار را نداشته باشند.

 

وی افزود: متأسفانه برخی از افرادی که به عنوان دست فروش فعالیت می کنند از یک دست فروش فراتر عمل کرده و آن قدر اجناس مختلف در بساط خود دارند که از یک مغازه و فروشگاه لوازم التحریر نیز بیشتر و تنوع بالاتری دارد، که متأسفانه بخش عمده این محصولات غیربهداشتی و بی‌کیفیت است.

 

رییس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی در شهر کرج در ادامه با اشاره به اعلام کارشناسان سازمان استاندارد مبنی بر غیربهداشتی و بی‌کیفیت بودن محصولاتی که به صورت دستی در پیاده‌راه‌ها به فروش می‌رسند، ادامه داد: در جلسه با استاندارد و تعزیرات هم عنوان شد که اقلامی که دست فروشان توزیع می‌کنند به حدی غیر بهداشتی است که به هیج عنوان دانش آموز نباید به انها دست بزند.

 

وی ادامه داد: در حالی که محصولاتی که در مغازه ها و فروشگاه ها به فروش می رسد دائما توسط کارشناسان، بارزسان و مسئولان بهداشت و استاندارد بررسی شده و در صورت تخلف مغازه دارها و فروشندگان، به شدت با آنها برخورد جریمه و حتی مغازه های آنان پلمپ می‌شود..

 

این مسئول صنف نوشت افزار در استان البرز با اشاره به عدم برخورد شهرداری‌های استان با دستفروشان گفت: متأسفانه شهرداری‌ها که وظیفه جلوگیری از فروش محصولات به صورت دستی و غیربهداشتی در سطح شهر هستند، اقدام قابل توجهی انجام نداده و روز به روز بر تعداد این دستفروشان نیز افزوده می‌شود.

 

 توانگر با اشاره به اینکه این مشکلات سبب شده تا صنف نوشت افزار و کتابفروشان که فعالیتی فرهنگی و برای اعتلای جامعه است به سمت ورشکستگی پیش برود، ادامه داد: اگر نبود عشق و علاقه به فعالیت فرهنگی و اعتلای جامعه نبود، همین تعداد اندک باقی مانده فعال در این صنف نیز مغازه ها و فروشگاه های خود را تعطیل می‌کردند.

 

روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان البرز